Astra filmvállalat Balogh és Mogán (1916. július 26-tól 1917 július 21-ig)
Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt. (1917. július 21-től )
Iroda: VIII., Rákóczi út 51. / IV. Deák Ferenc u. 15.
Műterem: Tomori tér (VI., Rozsnyai utca és Röppentyű utca sarok)
Igazgatósági tagok az alakuláskor: Striffler Béla (elnök), Oláh Gyárfás Mihály (kereskedelmi igazgató), Flachs Oszkár, Zsolnay Adolf és Komjáthy János (művészeti igazgató)
Főrendező: Balogh Béla
Titkár: Oláh Dezső tanár
Intéző: Balogh Béláné Kornai Margit
Iparművész: Häcker József
Szobrász: Kotász Béla
Díszletmester: Kommert Ernő
Főrészvényes és vezérigazgató 1919-től: Heltai Jenő
Az Astra filmvállalatot Balogh Béla hadirokkant színész és Mogán "Maki" Oszkár mozibohóc 1916. július 26-án alapította VIII., Rákóczi-út 51. alatti székhellyel, közkereseti társaságként. (A Budapesti Törvényszéken 1916. szeptember 20-án jegyezték be Cg. 4724 14741/1 szám alatt). Az Astra filmvállalatnak ekkor még nem volt műterme és megfelelő technikai apparátusa, ezért igénybe kellett vennie más, jobban felszerelt filmgyárak (Pl. Uher filmgyár) szolgáltatásait. 1917. július 21-én, Balogh Béláné Kornai Margit színésznő, a Delej mozi akkori vezetője agilis szervezőmunkájának eredményeképpen, 300.000 Korona alaptőkével, ugyanazzal a székhellyel megalakult az Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt., melynek az alakuló ülésen meghatározott tevékenységi köre: mozgófénykép-felvételek (filmek) iparszerű készítése, filmekkel való kereskedés, filmkölcsönzés és minden a moziipar körébe vágó és azzal összefüggő ügylet. A szükséges tőkét Oláh Gyárfás Mihály, a Gambrinus étterem tulajdonosa biztosította. A céget 1917. szeptember 6-i hatállyal jegyezték be a Budapesti Törvényszéken (Cg. 6-166. 15144/1), mely nappal megszűnt elődje a Balogh Mogán cég (Cg. 4724/4. 14741/2). 40 méter hosszú és 20 méter széles műtermet építtettek fel a mai XIII. kerületben a Rozsnyai utca és a vasútvonal közötti, Tomori térnek nevezett „grundon”. Az üvegből készült műterem méreténél fogva alkalmas volt arra, hogy egyszerre 7-8 jelenet díszleteit és színfalait felépítsék benne. A Mozihét a következőképpen számolt be a műteremről a megnyitás idején: "Az Astra ma, amikor a technikai haladás idejében az egekre törő emberi vágyakozások oly sok irányban produkálnak újabbnál újabb találmányokat, olyan nagy arányú műtermet építtetett, melynek méreteit, belső berendezéseit hasonló gyárak felül nem múlják. Az „Astra" filmgyár ateliéje oly tökéletes készültsége a filmgyártásnak, mely lehetővé teszi, hogy e szakmában felülmúlhatatlan legyen. E nagyszerű alkotás elsősorban Striffler Béla mérnök nevét dicséri, aki e modern építkezést tervezte. Magát az építkezést a nagyhírű Lord és Társa cég vállalta. A felvételekhez szükséges világítás, áramfejlesztő gépeit, a szükséges vezetékek, valamint a világítást szolgáltató nagyszámú eszközök berendezéseit Beer Gyula elektro-technikus mérnök tervezte és a munkálatokat közvetlen felügyelete mellett vezette. A filmgyártáshoz szükséges berendezéseket és díszleteket az Astra saját és gőzerőre berendezett műhelyeikben gyártják, 40 munkást foglalkoztatnak 8 drb gép alkalmazósóval. Az Astra műtermének nagyarányú méreteit a számok mutatják. Magasság 15 m., szélesség 20 m. és hosszúság 40 m. Ennek következtében a világítás és belső elrendezkedés módot nyújt arra, hogy produktumaik intenzív nappali világítással készíthetők és bármilyen nagyarányú belső felvételre is alkalmas legyen." (Mozihét, 1917/37)
Az Astra első nagyszabású műve Bakonyi Károly 1910-ben bemutatott, Kálmán Imre zenéjével kísért Obsitos című énekes színjátékának filmváltozata volt. Fényképészül a már akkor veteránnak számító Zitkovszky Bélát kérték fel. Az Astrában folyó munka művészeti irányítója és a filmek többségének rendezője Balogh Béla volt, sikeres és színvonalas színdarabokat, népszerű operetteket, magyar és külföldi bestsellereket filmesítettek meg. Különösen sikeres volt a Vengerkák, A toprini nász és A Pál-utcai fiúk filmváltozata. 1919-ben részvénytöbbségével Heltai Jenő, a debreceni Csokonai színház volt igazgatója lett a gyár vezérigazgatója, s Oláh Dezső lett az üzemvezető igazgató. Heltai eladta a Csokonai színház díszlet- és kelléktárát az Astra filmgyárnak, melyet azonban Debrecen városa Heltai tartozásai miatt lefoglalt és egy ideig visszatartott. 1919 őszén Balogh Béla kilépett az Astrától és a Star filmgyár rendezője lett. Távozása után, 1919-ben és 1920-ban Damó Oszkár és Lajthay Károly rendezett a cégnél. A legutolsó Astra film a Viola, az alföldi haramia forgatása után 1921 januárjában egy szélvihar összedöntötte a gyár műtermének épületét. (Úgy tűnik, hogy Striffler Béla, az épületet tervező mérnök és a kivitelező cég mégsem végzett olyan nagyszerű munkát, mint azt az átadáskor írták.) Ezzel az egész magyar filmgyártás helyzetét is szimbolizáló katasztrófával az Astra filmgyártó tevékenysége gyakorlatilag megszűnt. Bár maga a cég még évekig létezett, de már csak kölcsönzéssel foglalkozott, illetve a korábban gyártott filmjeit rövidítve szkeccs formában újra forgalmazta. A húszas években számos peres ügy zajlott a cégnél, többek között Heltai Jenőt is beperelték a gyár vagyonának hűtlen kezeléséért.
Filmjei:
- Lotti ezredesei (1916) r: Fellner Péter Pál
- Maki állást talál (1916) r: Balogh Béla
- Az elitélt (1916) r: Garas Márton
- Elnémult harangok (1916) r: Garas Márton
- Az obsitos (1917) r: Balogh Béla
- Vengerkák (1917) r: Balogh Béla
- A Pál-utcai fiúk (1917) r: Balogh Béla
- A toprini nász (1917) r: Balogh Béla
- A koldusgróf (1917) r: Balogh Béla
- Egyenlőség (1918) r: Balogh Béla
- A császár katonái (1918) r: Balogh Béla
- Asszonyfaló (1918) r: Balogh Béla
- Rang és mód (1918) r: Balogh Béla
- A sphynx (1918) r: Balogh Béla
- Hivatalnok urak (1918) r: Balogh Béla
- A vörös kérdőjel (1918) r: Balogh Béla
- Udvari levegő (1918) r: Balogh Béla
- Halálos csönd (1918) r: Balogh Béla
- Tamás úrfi kalandjai (1918) r: Kürthy György
- Izrael (1918) r: Balogh Béla
- Marion Delorme /Az örvény (1918) r: Cornelius Hintner
- Az elrabolt szerencse (1919) r: Cornelius Hintner
- A kormánybiztos (1919) r: Lajthay Károly
- A lelkiismeret (1919) r: Damó Oszkár
- Tláni (1919) r: Lajthay Károly
- Teherán gyöngye (1919) r: Cornelius Hintner
- A dada (1919) r: Damó Oszkár
- A lelkiismeret (1919) r: Damó Oszkár
- Pax Vobiscum (1920) r: Damó Oszkár
- Páter Sebastian (1920) r: Lajthay Károly
- Viola, az alföldi haramia I-II. (1920) r: Damó Oszkár
Forrás: Nemeskürty István: A mozgóképtől a filmművészetig. ♦ Filmspirál 26. ♦ Központi Értesítő 1916/82, 1917/84, 93 ♦ Mozihét, 1917/37.