Cornelius Hintner | rendező |
Victor Hugo | író (színdarab: Marion de Lorme, 1831.) |
Falk Richárd | forgatókönyvíró |
Balogh Béla | forgatókönyvíró |
Carmen Cartellieri | Marion de Lorme |
Diettrich Antal | erdész |
Bíró Béla | Lafemas államügyész |
Vándory Gusztáv | |
Dezsőffy László | |
Györköny Iván |
Altmayer István | operatőr |
Heltai Jenő | producer |
Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt. | gyártó cég |
Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt. | forgalmazó cég |
1919. november 18. (Mozgókép-Otthon) | szakmai bemutató |
1920. február 2. (Omnia) | bemutató "Az örvény" címen |
130/1920, 1955 méter | cenzúrahatározat "Az örvény" címen |
Némafilm, 35 mm-es, egyes források szerint 4, más források szerint 5 felvonásos, hossza "Az örvény' címen kiadott 130/1920 számú O.M.B. határozat szerint: 1955 méter.
kópia | nem maradt fenn |
A híres francia kurtizán, Marion Delorme életének és tragikus halálának története. Marion Delorme (1613-1650), akinek szalonja az elegáns Párizsi társaság központja volt, az éveken keresztül tartó erkölcstelen élet után, megundorodva a romlott, bűnös világtól, félrevonul egy csendes vidéki házba. A sors összehozza egy erdésszel, aki már arra készül, hogy feleségül vegye, azonban, amikor megtudja, hogy ideálja nem más mint a hírhedt Marion Delorme, hallani sem akar többé a házasságról. A csalódott Marion egy meredek szikláról a mélységbe veti magát.
Short English content: The history of the famous French courtesan Marion Delorme's life and tragic death. Marion Delorme (1613-1650), whose salon was the centre of the elegant society of Paris for many years. After she nauseated from immoral and corrupt life and sinful world, she withdrew to a quiet country house. Fate brings together with a forester, who was preparing to marry her, but when he learns that his ideal is none other than the infamous Marion Delorme, will not hear any more about marriage. Frustrated Marion throw herself from a cliff into the abyss.
„Astra-bemutató lesz e hó 18-án a Mozgókép-Otthonban s ez alkalommal a kiváló magyar filmgyár két friss irodalmi alkotásával fog megismerkedni a szakközönség. Az egyik Hugo Victor klasszikus művéből, a Marion Delormból készült Falk Richárd és Balogh Béla átültetésében, a másikat Bródy Sándor jeles színművéből, a Dadából szcenírozta filmre Forró Pál, a rendezést pedig Damó Oszkár végezte.” (Mozihét, 1919/21)
„A főpróba második filmje a Marion Delorme című darab volt, amelyet Hugo Victor klasszikus regényéből transzponált filmre Falk Richárd tökéletes kongenialitással. A nagystílű párisi kokott zajos, ünnepelt élete pergett le a vásznon. Elénk tárult a szerelem drágapénzű papnőjének léha élete, a maga múló örömeivel, majd a vidéki magány egyhangúságában látjuk őt viszont, ahol a sors játéka különös és tragikus véget szán a könnyelmű nőnek, aki régi bűneiért későn szánja ró magát a vezeklésre. Hintner Cornelius rendezte ezt a lélekbe markoló darabot igen stílusosan. A címszerepet Carmen Cartellieri játssza és ragyogó megjelenésével valóban kifogástalanul illeszkedett bele a párisi grandé cocotte nehéz szerepébe. Partnerei mind jeles művészek, akik nagy igyekezettel viszik sikerre a darabot.” (Mozihét, 1919/22)
„A film drámai menete, kibontakozása egyaránt elsőrangú teljesítmény, de az egyik jelenet mégis felülmúl minden eddigi látványosságot: egy húszméteres sziklaoromról leugrik a hősnő. Ezt nagyszerű trükkel csinálta Carmen Cartellieri, de aki így is óriási merészséget tanúsít, mert a sziklán halálosan veszedelmes minden lépés.” (Képes Mozivilág, 1919/23)
„(Az Omnia hétfői premierje.) Az Omnia igazgatósága a Dollárkirálynő kalandja után is tudott fokozottan, érdekes új műsort hozni. Az új műsor egyik filmje A nők rabszolgái c. nagyvárosi erkölcsrajz, 4 felvonásban. A másik film Az örvény, amit az Astra készített Viktor Hugó regényéből négy felvonásban.” (Pesti Hírlap, 1920. február 1.)