Balogh Béla | rendező |
Földes Imre | író (színmű, 1908) |
Falk Richárd | forgatókönyvíró |
Putty Lia | Karády Erzsike |
Virányi Sándor | |
Gere Zsigmond | |
Ihász Aladár | |
Szőke Sándor | |
Herczeg Jenő | |
Lukács Pál | |
Erdélyi Géza | |
Körmendy Kálmán | |
Györköny Iván | |
Dénes György | |
Körffy Bella | |
Balogh István | |
Ihász Mihály |
Nagy Dezső | operatőr |
Oláh Gyárfás Mihály | producer |
Balogh Béláné Kornai Margit | gyártásvezető |
Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt. | gyártó cég |
Astra Filmgyár és Filmkölcsönző Rt. | forgalmazó cég |
1918. december 5.(Mozgókép-Otthon) | sajtóbemutató |
1918. december 16. (Mozgókép-Otthon) | bemutató |
Némafilm, 35 mm-es, 4 felvonásos, eredeti hosszát nem ismerjük.
kópia | nem maradt fenn |
plakát | OSZK |
Vidéki városban játszódik a történet. Karády Erzsikének Joász főhadnagy és Szilassy Ernő kapitány udvarolt, a lány Ernőt választja. Ernő mintakatona, aki gyerekkora óta katonai pályára készült, kadett-iskolában nevelkedett, s mindig aggályok nélkül teljesíti kötelességét, s mindenkit elítél, aki nem. Joász, ki csak azért választotta a katonai pályát, mert megbukott a jogi vizsgán, szenved a kaszárnya fojtó levegőjétől. Hasonlóan érez Gyarmati kapitány is, aki aláírás nélkül szatirikus hangvételű, antimilitarista cikket küld egy fővárosi lapba, melyben leleplezi a hadsereg visszásságait. Cikkét megmutatja barátjának, Joásznak. A cikket olvasó Joászt az ezredes hívatja. Induláskor zsebreteszi a cikket, de az első oldal véletlenül leesik, s ezt a parancsot átadó cseh tiszthelyettes, Szedlacsek János elolvassa. Ezt követően lelepleződik, hogy a cikket Gyarmati írta, s a kapitányt hadi törvényszék elé állítják, és lefokozzák. A törvényszék tagja Ernő is, és ő is a lefokozás mellett szavaz. A város magyar polgárai tüntető távolmaradásukkal szabotálják Karádyék estélyét, melyre császári tiszteket is meghívtak. A megszégyenített Gyarmati öngyilkosságot követ el, s ez tovább fokozza a feszültségeket a városban. A polgárok kérik az ezredest, hogy nevezze megy Gyarmati árulóját, de az erre nem hajlandó, s ezért az úri kaszinóból is kitiltják a tiszteket. A városban nemsokára tüntetés szerveződik Hatalmas tömeg ostromolja a laktanyát, melynek védelmére két századot vezényelnek ki, az egyiket Szilassy kapitány, másikat Joász főhadnagy vezeti. Az ezredes megparancsolja, hogy lőjenek a tüntetőkre. Ernő gondolkodás nélkül teljesíti a parancsot, belelövet a tömegbe, minek következtében öten meghalnak. Joász azonban megtagadja a parancsot. A főhadnagyot hadi törvényszék elé állítják parancsmegtagadásért, s hosszú börtönbüntetésre ítélik, de ő boldog, hogy nem tapad vér a kezéhez, és nyugodtan tud aludni, amit Ernő nem mondhat el magáról. Mikor Karády Erzsike megtudja a történteket, visszaküldi a jegygyűrűt Szilassynak. Ernő összeomlik és végez magával. A filmdarab az 1918 őszi forradalmi események hatására, a színdarabtól eltérően, forradalommal végződik. A tisztek, a legénység letépik sapkarózsájukat, a nép megrohanja a fogházat, amelyben a darab főszereplője, Joász főhadnagy tengődik, és kiszabadítják onnan. „Éljen a Nemzeti Tanács! Éljenek a magyar katonák!” – kiáltja a tömeg, amely végül levett kalappal áhítatosan énekli: „Isten áldd meg a magyart … ”
„A császár katonái című első magyar forradalmi mozidarab volt, amelyet Földes Imre ismert Magyar Színházbeli darabjából, a mai forradalmi események momentumaival átszőve, írt filmre Falk Richárd. Mielőtt a film kvalitásainak ismertetésébe kezdenénk, mindenekfelett arról a hatalmas, mondhatni tomboló sikerről kell beszámolnunk, amely ezt a filmet úgyszólván méterről-méterre kisérte. Frenetikus taps tört ki a megkapó jelenetek és a hatásos, a mai hangulatot teljesen fedő feliratok láttára. A közönség szívével-eszével találkozott ez a film, annak minden szcénája és egész szövege. Földes Imre zseniális elgondolású darabjának e filmrenaissance-át, amelyet szinte páratlanul álló tetszésnyilvánítás fogadott, a szövegkönyvirón kívül a rendező, Balogh Béla munkája emelte olyan nívóra, amelyet csak a legtökéletesebb mozgófényképek bemutatása alkalmával tapasztalhattunk. Azt hisszük, felesleges a darab meséjének ismertetésébe bocsátkoznunk. A militarizmus letörését célzó, az osztrák uralom áldatlanságát demonstráló darab a legtökéletesebben egyezik a mai közhangulattal. Jelenetről-jelenetre fokozatosan gyújtóhatású ez a film, amelynek főpróbái sikerét csakhamar követni fogja az a még nagyobb siker, amelyet ez a film a nagyközönség előtt való pergésekor minden bizonnyal eredményezni fog. Meg kell még jegyeznünk, hogy a filmen, a nemrég lezajlott revolució egyes jellegzetes epizódjai hallatlan mértékben fokozzák az összhatást. A forradalmi katonaság közreműködése ügyes ötlet volt szerzőtől és rendezőtől egyaránt, amit a közönség zúgó tapsokkal honorált. A film szereplői a fővárosi művészgárda kitűnőségei, akik művészetük legjavával és páratlan ambícióval tolmácsolták a darabot. Virányi Sándor, Putty Lya, Lukács Pál, dr. Erdély Géza, Szőke Lajos, Herczeg Jenő, Körmendy Kálmán, Gere Zsiga, Balogh István és Ihász Mihály alakításukkal minden dicséretet megérdemelnek.” (Mozihét, 1918/50)
„A császár katonái — A forradalmi film — A béke szép napjaiban nagy szenzáció volt Földes Imre osztrákellenes katonadrámája: A császár katonái. Tárgyánál fogva és alakjai miatt katonák nem látogathatták a színházakat és ha meg akarták nézni a darab fölségesen izgalmas, ragyogó jeleneteit, civilbe kellett öltözködniök. Soha darabnak nagyobb társadalmi és politikai igazsága nem volt, mint a Földes nagyszerű darabjának. Ami rosszat, komikusat, antiszociális igazságot az osztrák szoldateszkáról állitani lehetett, az mind benne van A császár katonáiban. A császár katonái igen hatásos filmdarabnak is bizonyult, csak be kellett várni azt az időt, amikor ezt a darabot filmre hozni lehetett. Ez az idő itt van. Az októberi nagy átalakulás impulzust adott az Astra filmgyárnak, hogy A császár katonáit vászonra fesse. Mi sem természetesebb, hogy a filmdarab némileg különbözik az eredeti darabtól, különösen a vége újszerű és történethű. A rendező — a kiváló Balogh Béla és neje és a szcenáriumiró: Falk Richárd — nagyon ötletesen alkalmazta a darab eredeti gondolatmenetét a mai nagy időkhöz. A filmdarab ugyanis eltérőleg az eredeti darabtól, forradalommal végződik, tisztek, legénység letépik sapkarózsáikát, a nép megrohanja azt a fogházat, amelyben a darab főszereplője: Joász főhadnagy tengődik és kiszabadítják onnan. „Éljen a Nemzeti Tanács! Éljenek a magyar katonák!" kiáltja a tömeg, amely végül levett kalappal áhítatosan énekli: „Isten áldd meg a magyart..." A császár katonái a legszebb és leghatásosabb hazafias darab, amelynek nagy sikerét a remek rendezésen és fényes kiállításon kívül a szereplők elsőrangú összjátéka is biztosítja. Csupa elsőrangú, kitűnő erők játsszák a főszerepeket. Putty Lia a főszereplő, akinek szépsége és elragadó játéka nagy reményekre jogosít. A férfiak közül kitűnőek: Virányi Sándor, Gere Zsigmond, Ihász Aladár, Szőke Lajos, Herczeg Jenő, Lukács Pál, dr. Erdélyi Géza, Körmendy Kálmán, Györköny Iván és Dénes György. Megemlítést érdemel még Körffy Bella. A császár katonáinak a szerdai bemutatón nagy és szép sikere volt, a publikumnak roppantul tetszett a hazafias érzéstől melegen áthatott darab. Az új Astra-darabot december 16-tól kezdve játssza a Mozgókép-Otthon.” (Színházi Élet, 1918/50)
„A császár katonái, mely a minap megtartott bemutatón hallatlan nagy sikert aratott s — ami moziban szokatlan — szüntelen tapsban részesítette a közönség.” (Az Ujság, 1918. december 15.)
„Soha darabnak nagyobb társadalmi és politikai igazsága nem volt, mint Földes Imre nagyszerű darabjának. Ami rosszat, komikusat, antiszociális igazságot az osztrák szoldateszkáról állítani lehetett, az mind benne van „A császár katonái“-ban, melyet Falk Richárd irt filmre és elsőrangúan rendezett Balogh Béla. A bemutatón a darab szókimondó igazságait zajosan megtapsolta a közönség és kijutott az elismerésből a szereplőknek is, akik egytől-egyig elsőrangú alakítást produkáltak.” (8 Órai Újság, 1918. december 18.)
„Tapsolnak, éljeneznek a Mozgókép-Otthonban. „A császár katonái" bemutatásakor.” (Pesti Napló, 1918. december 20.)