Szülei: Schirz György iparos, Eiben Vilma
Lakása: Budapest, VII. Telep utca 59. (1928), XIV. Thököly út 116. (1944), XIV. Amerikai út 46. (1958)
Díjai: Az AGFA ezüst serlege a Nemzeti Filmhéten (1940)
Középiskola után 1916-ban mint laboráns kezdte pályáját Fröhlich János és Fodor Aladár Kinoriport-vállalatánál, majd a Phönix-laboratóriumban némafilm-feliratokat fényképezett. Később Bécsi József mellett segédoperatőr. 1919-től önálló operatőr, 1929-től a Corvin, illetve a Hunnia Filmgyár állandó munkatársa, 1942-ben főoperatőri rangot kapott. 1944 januárjában a magyar filmgyártás körüli érdemeiért Nemzetvédelmi Kereszttel tüntették ki, amit három hónap múlva zsidó felesége miatt megvontak tőle. 1945-ben az Igazolóbizottság a fenti kitüntetés miatt feddésre ítélte, de továbbra is dolgozhatott. 1952-től haláláig a Színház- és Filmművészeti Főiskolán az operatőri ismeretek tanára volt. 1953-ban érdemes művész lett, 1955-ben Kossuth-díjjal tüntették ki.
1928. augusztus 5-én nősült, felesége Bogár Klára volt.
A legtöbbet foglalkoztatott magyar operatőr volt, a műtermi bevilágítás kitűnő ismerője, aki mintegy 150 filmet fotografált. Néhány némafilm után ő fényképezte az első magyar hangosfilm, A kék bálvány felvételeit. Mint a Hunnia vezető operatőre, számtalan ott készült német filmben is dolgozott. Szintén az ő nevéhez fűződnek a II. világháború utáni első film, A tanítónő képei, majd még több sikeres filmet fotografált.
Pályakezdésére a Színházi Élet 1921/45. számában a következőképpen emlékezik vissza:„Öt évvel ezelőtt, tizennégyéves koromban a Kino-Riport-hoz kerültem mint gyakornok. Innen rövidesen a Phönix-laboratóriumba jutottam, mely akkor Roboz Aladár igazgatása alatt állott. Eleinte még csak feliratokat fotografáltam, mikor egy alkalommal véletlenül kibomlott egy százhúsz méteres csomagolású negativ filmtekercs. Nagyon megijedtem. jelentettem az esetet Roboz igazgatónak és mindjárt indítványoztam, hogy szeretném megpróbálni, hátha használható még az anyag. Ezért engedélyt kértem, hogy a kibomlott filmet felvevő gépbe fűzhessem és egy pár métert fotografálhassak belőle. Roboz igazgató hosszas rábeszélésemre nagy nehezen megengedte, hogy próbafelvételt készíthessek. de kikötötte, fogy tíz méternél többet semmi esetre se merjek felhasználni. Remegő kezekkel és boldog ujjongással vettem hónom alá a statívot, vállamra csaptam az apparátust, hogy induljak első nagy utamra. Egyszerre csak azon vettem észre magam, hogy künn állok a körút sarkán ködös, borongós őszi délelőttön és kurblizok boldogan és rendületlenül. Felejthetetlen kedves stációja életemnek. Szemem megakad a métermutatón. De már akkor késő volt. A tíz méterből visszavonhataftanul hatvan lett. Ijedten csomagoltam és bűnöm súlyos tudatában szomorúan ballagtam vissza a laboratóriumba. Előhívtuk a felvételt és általános meglepetésre tiszta, világos szép felvételt kaptunk. Első sikerem honorálandó Roboz igazgató az egész szakma meglepetésére engem, az akkor még alig 17 éves ifjút bízott meg, hogv pótfelvételt készítsek Kertész Mihállyal a „Tavasz a télben" című filmhez. Ezután már a „99-es számú bérkocsi" felvételeit forgattam önállóan. Következő filmem Garas Márton rendezésében a Hungária-filmgyári „Sapho"-ja volt. A kommün bukása után kerültem a Corvinhoz. Nevezetesebb Corvin filmjeim, melyeket én fotografáltam a Twist Olivér, a Névtelen vár, Little Fox, Farsangi mámor és a Hétszáz éves szerelem. Jelenleg pedig egyetlen vágyam, hogy eljussak a film igazi hazájába, Amerikába.”
Segédoperatőr:
- Tavasz a télben (1917)
Operatőr:
- Az ezredes (1917-18)
- "99" (1918)
- A faun (1918) - egyes források szerint
- Sappho (1919)
- A 111-es (1919-1920)
- Twist Olivér (1919)
- A lélekidomár I-II. (1919)
- Névtelen vár I-II. (1920, Berendik Istvánnal)
- Little Fox (1920)
- A sárga árnyék (1920)
- Farsangi mámor (1921)
- Hétszáz éves szerelem (1921)
- New-York express kábel (1921)
- A végszó (1921)
- Willy Drill (1922)
- Egy kis próbaházasság (1922)
- Jancsi és Juliska (1922)
- Lady Violette (1922)
- A kis rongyos (1923)
- A síron túl (1923)
- Egy dollár (1923)
- Hazudik a muzsikaszó (1924)
- A Pál utcai fiúk (1924)
- A cigány (1925)
- Az ördög mátkája (1926)
- Aggyisten Biri! (1927, Bécsi Józseffel)
- Zsuzsanna és a vének (1928)
- Az égő asszony (1928)
- Mária nővér (1928-29)
- Naftalin (1928-29)
- Tavasz a viharban (1929)
- Élet, halál, szerelem (1930, Altmayer Istvánnal)
- A könnyek dala (1931, rövid)
- A kék bálvány (1931)
- Hyppolit, a lakáj (1931, magyar-német)
- Csókolj meg, édes! (1932)
- Befújta az utat a hó (1932, rövid)
- Piri mindent tud (1932)
- Tavaszi zápor (1932, Peverell Marley-val)
- A repülő arany (1932, Peverell Marley-val)
- A vén gazember (1932, magyar-német, Somkúti Istvánnal)
- Ítél a Balaton (1932, Peverell Morley-val)
- Kísértetek vonata (1933)
- Iza néni (1933)
- A bor (1933, Bécsi Józseffel)
- Pardon, tévedtem! (1933, magyar-amerikai-német)
- Rákóczi induló (1933, magyar-német-osztrák)
- Egy éj Velencében (1933, magyar-német)
- Mindent a nőért! (1933-34)
- Ida regénye (1934)
- Márciusi mese (1934)
- Az új rokon (1934)
- Lila akác (1934)
- Helyet az öregeknek (1934, magyar-osztrák)
- Búzavirág (1934)
- Emmy (1934)
- Peter (1934, német)
- Köszönöm, hogy elgázolt (1935)
- Ez a villa eladó (1935)
- Szerelmi álmok (1935, magyar-német-osztrák)
- Budai cukrászda (1935)
- A nagymama (1935)
- Az új földesúr (1935, Heinrich Balasch-sal)
- Barátságos arcot kérek! (1935)
- Légy jó mindhalálig (1936)
- Én voltam (1936)
- Évforduló (1936)
- Nászút féláron (1936)
- Az aranyember (1936)
- Mária nővér (1936)
- Rád bízom a feleségem (1937)
- Hol alszunk vasárnap? (1937)
- Pesti mese (1937)
- A férfi mind őrült (1937)
- Édes a bosszú (1937)
- Mámi (1937)
- A 111-es (1937)
- 3:1 a szerelem javára (1937)
- A Noszty-fiú esete Tóth Marival (1937, magyar-német-osztrák)
- Családi pótlék (1937)
- Marika (1937)
- Magdát kicsapják (1937-38)
- Elcserélt ember (1938)
- Cifra nyomorúság (1938)
- Péntek Rézi (1938)
- Azurexpress (1938)
- Beszállásolás (1938)
- Uz Bence (1938)
- Szegény gazdagok (1938)
- A varieté csillagai (1938, magyar-német)
- Toprini nász (1939)
- 5 óra 40 (1939)
- A miniszter barátja (1939)
- Áll a bál (1939)
- Földindulás (1939)
- Semmelweis (1939)
- Férjet keresek (1939-40)
- Jöjjön elsején! (1940)
- Dankó Pista (1940)
- Hazajáró lélek (1940)
- Igen vagy nem? (1940)
- Tóparti látomás (1940)
- Elnémult harangok (1940)
- Lángok (1940)
- Végre… (1941)
- Egy tál lencse (1941)
- Néma kolostor (1941)
- Szüts Mara házassága (1941)
- Lesz, ami lesz (1941)
- Bob herceg (1941)
- Muzsikáló május (1941, rövid, Makay Árpáddal)
- Egy éjszaka Erdélyben (1941)
- Miért? (1941)
- Kísértés (1941)
- Házasság (1942)
- Halálos csók (1942)
- Négylovas hintó (1942, Berendik Istvánnal)
- Katyi (1942)
- Karneval der Liebe (1942, német)
- Késő (1943)
- Tilos a szerelem (1943)
- Anyámasszony katonája (1943)
- Éjjeli zene (1943)
- Kalotaszegi madonna (1943, Berendik Istvánnal)
- Zenélő malom (1943, Fekete Ferenccel)
- Rákóczi nótája (1943)
- Menekülő ember (1943, Fekete Ferenccel)
- Fény és árnyék (1943, Makay Árpáddal)
- Fehér vonat (1943, Fekete Ferenccel)
- Ez történt Budapesten (1944)
- Afrikai vőlegény (1944)
- Vihar után (1944)
- A Tanítónő (1945)
- Hazugság nélkül (1946)
- Könnyű múzsa (1947)
- Beszterce ostroma (1948)
- Mágnás Miska (1949)
- Janika (1949)
- Úri muri (1950)
- Kis Katalin házassága (1950)
- Becsület és dicsőség (1951)
- Déryné (1951)
- Nyugati övezet (1952)
- Első fecskék (1952)
- Erkel (1952)
- Rokonok (1954)
- Én és a nagyapám (1954)
- Egy pikoló világos (1955)
- Mese a 12 találatról (1956)
- Dollárpapa (1956)
- Külvárosi legenda (1957)
- Csendes otthon (1957)
- Felfelé a lejtőn (1959)
Forrás: Magyar Hangosfilm Lexikon ♦ FamilySearch (születési házassági halotti) ♦ Hungaricana (Lakás adatszolgáltatási ív) ♦ Színházi Élet, 1921/45.