Kertész Mihály | rendező |
Hall Caine | író (regény: The Bondman, 1906.) |
Vajda László | forgatókönyvíró |
Csiky László | Edward Thursten |
Lenkeffy Ica | Edith, az unokahúga |
Bodnár János | Ivan Woronzow |
Csortos Gyula | Sámson, a fia |
Uray Tivadar | Mihály, a másik fia |
F. Lányi Irma | Sámson anyja |
Réthey Lajos |
Bécsi József | operatőr |
Ungerleider Mór | producer |
Phönix | gyártó cég |
Projectograph | forgalmazó cég |
1917. november 21. (Royal-Apolló) | sajtóbemutató |
1917. december 20. (Royal-Apolló) | bemutató |
1918. február 22. (Bécs) | bemutató |
Némafilm, 35 mm-es, 4 felvonásos, eredeti hossza a korabeli források szerint: 2000 méter, az osztrák forgalmi kópia hossza 1600 méter.
kópia | nem maradt fenn |
plakát | OSZK, MNFA (grafikus: Csortos Gyula) |
Woronzow Iván felesége még halálos ágyán sem tudja megbocsátani férjének, amiért egykor hűtlenül elhagyta, s kivándorolt Amerikába. Megesketi fiát, Sámsont, hogy bosszút áll. Anyja halála után a fiú elindul apja keresésére. Eközben Amerikában, az apa második házasságából született fia, Woronzow Mihály megkéri a falubeli tanítónő, Edith kezét. A lány bátyja ellenzi házasságot, mert tudja, hogy a fiú apja tisztességtelen úton jutott vagyonához. Mihály kérdőre vonja apját, aki elmeséli neki életét. A fiú útnak indul Helsingforsba, hogy megkeresse testvérét, és jóvátegye apja hibáját, ha még lehet. Közben Sámson megérkezik Amerikába, és különös véletlen folytán halálos veszedelemtől menti meg apját. Az öreg azonban súlyosan megsebesül, és épp akkor leheli ki a lelkét, amikor Sámson felismeri, és esküjéhez híven meg akarja őt ölni. Sámson első látásra beleszeret Edithbe. Elhatározza, hogy megöli vetélytársát, gyűlölt apjának fiát. A leány azonban, hogy vőlegényét megmentse, szerelmet színlel iránta, és visszatartja. Később vőlegénye után szökik Helsingforsba, s összeházasodnak. Mihály tekintélyes ember és egy cárizmus elleni összeesküvés irányítója lesz. Az ifjú házasok boldogságát Sámson zavarja meg, aki elárulja az összeesküvést. Közben azonban ő maga is gyilkosság vádjába keveredik, és a két fivért együtt deportálják egy szibériai bányába. Itt a közös szenvedés felébreszti Sámsonban a testvéri szeretetet, s védelmébe veszi gyönge öccsét a pribékekkel szemben. Egy fegyenclázadás alkalmával mindketten megszöknek. Mihályt azonban újra elfogják, és halálra ítélik. Ekkor talál rá Edith, aki már régóta keresi. Sámson feláldozza magát fivére boldogságáért, Woronzow Mihálynak adja ki magát, s vállalja helyette a halálbüntetést.
Forrás: Mozihét, 1917/51, Budapesti Hírlap, 1917. december 21.
Történetek a film forgatásáról:
A szerdai főpróbán alkalmunk volt látni ennek a sorozatnak első filmjét, A vörös Sámson című négyfelvonásos drámát, amelyet Vajda László írt filmre. Ez a szokatlanul nagy koncepciójú mozgófénykép, amely témájánál, cselekményének felépítésénél, rendezésénél és megjátszásánál fogva, általában : méreteiben, arányaiban jóval túlszárnyalja a Phönix-gyár eddigi termékeit, meglepetésszerűen zajos és meleg sikert aratott. Az ez idő szerint legszebb napjait élő hazai kinematográfia egyik legbecsesebb példánya ez a film s arra van hivatva, hogy a magyar filmgyártás magas fejlettségét, nálunk épp úgy, mint külföldön, diadalmasan hirdesse. (Mozihét, 1917/47)
A magyar filmgyártás büszke lehet a Phönix-nek erre a produkciójára. Kertész Mihály rendezése megmutatja, hogy az országnak nincsenek természeti korlátai, akármilyen miliőre van szüksége a filmakció nyargaló menetének. Vajda László, az új mozidráma dús fantáziájú szerzője, úgy csapong az egész világ mindenféle tájain, hogy mindent az ország határain belül fényképezni lehetetlenségnek tetszik. Mégis megoldották: a helsingforsi esküvő pravoszláv templomi hangulata éppen olyan tökéletes, mint a tengeri utazásé, az amerikai hídrobbantásé, a szibériai deportáltak sivár lakhelyéé, vagy a montreali óriási vaskohóké. Végre magyar filmen is látjuk a mozi igazi rendeltetését: messze túlszárnyalni a színházat a fantasztikus miliők kiválasztásában és megérzékítésében. A darab meséje különben a körül forog, hogy egy elhagyott anya a halálos ágyon bosszút esküdtet a fiával, aki az egész világon keresztül üldözi züllött apját és mostohaöccsét, hogy azok halálával fizessen anyja szenvedéseiért. Közben szerelmi vetélytársává is válik a mostohaöccsének, de annak gyermeki szíve és jósága úgy meghatja, hogy végre az életét áldozza fel azért, akit meg akart ölni. Mindez a tájak és világrészek szédületes során suhan és cikázik át, a finn főváros, az amerikai gyárélet, Szibéria életének festői képeiben. A címszerepet Csortos Gyula játssza, nemes és előkelő művészettel, partnere a nagyon szép és nagyon kedves Lenkeffy Ica, a mostohafivért pedig feltűnő tehetséggel Uray Tivadar játssza, aki született filmszínész. A bemutató közönségére a hatalmas, négy nagy felvonásra terjedő film igen nagy hatással volt. (Pesti Napló, 1917. december 21.)