Fejős Pál | rendező |
Gárdonyi Géza | író (regény: Egri csillagok, 1899) |
Fejős Pál | forgatókönyvíró |
Ivor Dénes | forgatókönyvíró |
Angyal László | kísérőzene |
Sziklai Béla | Bornemissza Gergely |
Jankovszky Mara | Cecey Éva |
Makláry Zoltán | Jumurdzsák |
Bihari Sándor | Dobó István |
Pogány Béla | Török Bálint |
Zilahy Gyula | Öreg Cecey |
K. Takács Ily | Ceceyné |
Réthey Lajos | Gábor pap |
Baló Elemér | Miklós diák |
Vaszary János | Balázs apród |
Szekula Dénes | Hegedüs |
Stella Gyula | püspök |
Szécsi Ferkó | Gergely gyerekkorában |
Szántó Rezső | |
Fülöp Sándor | |
Angyal László | hóhér |
Wlassits Géza | soproni pap |
Sziklay Kornélné Jolán |
Papp Gyula | operatőr |
Básthy István | díszlettervező |
Básthy István | jelmeztervező |
Ergon Ipari és Kereskedelmi Rt. | gyártó |
Löllbach Kálmán | producer |
Eckhardt Tibor | producer |
Gál Ernő | gyártásvezető |
Magyar Kultúrház Irodalmi és Művészeti Rt. | forgalmazó |
1923. július - augusztus 16. | forgatás |
Phönix Filmgyár | műterem |
Atlas Filmgyár és Laboratórium | laboratórium |
1923. szeptember közepén (Gödöllő) | zártkörű bemutató a kormányzónak |
1923. december 6. (Royal-Apolló) | sajtóbemutató |
1923. december 14. (Eger, Uránia) | bemutató |
280/1923, 2093 méter | cenzúrahatározat |
124/1925, 2093 méter | kiviteli engedély |
Némafilm, 6 felvonásos, hossza a 280/1923 számú O.M.B. határozat szerint: 2093 méter
kópia | nem maradt fenn |
Egy szerelmespár, Cecey Éva és Bornemissza Gergely sorsát középpontba állítva mutatja be a török hódoltság idejét, az egri vár ostromát és védőinek hősies kűzdelmét.
A felvonások címe:
Két nagyszabású magyar film készüléséről tudunk. Az egyiket Fejős Pál rendezi, aki néhány hónapja jött haza Párisból és most Egerben és Eger környékén dolgozza fel filmre Gárdonyi Géza hires regényét : az Egri csillagokat. Fejős tavaly az Eger melletti Mikófalván rendezte a passziójátékokat és akkor ismerkedett meg a környék szépségével és egyben sikerült neki egri tőkések utján a film elkészítéséhez szükséges hatalmas összeget biztosítania. Fejős a filmet egészen nagyszabásúra tervezi és óriási statisztéria bevonásával eleveníti meg a vár ostromának félelmetesen izgató epizódjait.
Színházi Élet, 1923/24.
Igaz gyönyörűsége telt az összegyűlt közönségnek a költői szépségekben és kitűnő beállítású, történelmi részletekben gazdag filmattrakcióban. Fejős Pál rendezte az Egri csillagokat és bebizonyította, hogy milyen ügyesen tud monumentális, megrázó és lebilincselő filmet rendezni. A díszletek és kosztümök tervezéséért Básty Istvánt illeti igaz elismerés, a fotografálásért pedig Papp Gyulát. A külföldi filmek mintájára a magyar filmslágerhez külön kisérő zenét is szerzettek, amely Angyal László zenei kulturáltságát és invencióját dicséri.
Színházi Élet, 1923/51.
A film külsőségekben stílusosan adja vissza a történelmi kort, s a cselekményt folyamatosan adja elő. A rendezés helyenként egész kvalitásos, csak az egri vár ostrománál marad adósunk. Igaz viszont, hogy az effajta jelenetekben Cecil B. de Miile (Az orleansi szűz), Griffith (Intolerance) meg Lubitsch alaposan elkényeztették a közönséget, úgyhogy azok monumentalitására gondolva, az egri vár ostroma primitívnek tűnik fel. A felvételek végig igen szépek, és a színészi játék is érdemes munka.
Mozi és Film (későbbi közlés a Magyar Hírlapban, 1968)
Akkoriban persze egészen más körülményei voltak a filmgyártásnak, így a tömegjelenetekhez a Honvédelmi Minisztérium nem adott katonaságot, s anyagi nehézségek is jócskán támadtak.
Jankovszky Mara, 1968.
Régen volt, nem sok emlékem van róla. Fejős Pál kért fel a szerepre. Hogy jól lovagoltam? Lehet. Negyvenöt év múlt el azóta...
Makláry Zoltán, 1968.
Nem hiába ment ki Fejős Pál Amerikába, filmjének elkészítése után, de tényleg, rendezői munkájában nagyon sok amerikai technika és ötlet van. Átérezte az amerikai filmek egyik legfőbb titkát, azt, hogy a jó filmhez szükséges a szereplőknek a regény figurái szerint való összeválogatása.
Színházi Élet, 1923/51.
Evvel a filmmel is úgy jártunk, mint — hogy csak egyet-kettőt említsünk — a Szerelem bolondjaival, vagy a Fekete gyémántokkal. Nincs bennök az aprólékosságig figyelő történeti hűség. Az Egri csillagokban mai nyergek vannak a lovak hátán, mikor Izabella királyné Budáról Erdélybe utazik, a kocsija ugyan korhű, de már a Czeczey Éva kalapja a mai divatnak hódol. A Czeczeyné fejdísze (az I. részben) szintén mai divatú háló. És így tovább. Még nagyobb baj, hogy nem találjuk meg benne a történelmi levegőt. Czeczeyék szervezkedése a török martalócok ellen ész nélküli kapkodás, lótás-futás (I. rész). A királyné jelenlétében lefolyó eljegyzési lakoma olyan ízléstelen dorbézolás, aminőt a XVI. század magyar nemessége soha meg nem engedett volna magának. Eger ostroma semmitmondó kapkodás, zűrzavar, amelyből a magyarnak halált megvető vitézsége ugyan ki nem tűnik. Czeczey Éva, mikor Bornemissza Gergellyel házasságot köt, nem halálosan szerelmes leányzó, hanem holmi XX. századbeli szubrett. És így tovább. (...) Az Egri csillagok filmjét így kár volt megcsinálni. És még nagyobb kár lesz belőle, ha a külföldre viszik. Ebből ugyan nem okul a külföld és nem fog csodálatot érezni az iránt a magyarság iránt, amely Nyugat kultúráját öntestével védte a keleti barbárság támadásai ellen. A nagy álmodó pedig ott, a Bebek-bástyán, ha látná ezt a paródiaszerű filmet, megfordulna sírjában.
Egri Népújság, 1923/292.
Pénteken odale voltam a városba, a moziba, az "Egri csillagok"-at adták. Szép volt, szépséges volt, csak az nem volt jó benne, hogy hamar vége lett.
Gárdonyi Géza édesanyja, Uj Nemzedék, 1923/291.