Edmund Fritz / Fritz Ödön | rendező |
Kertész Mihály | rendező |
Hanns Heinz Ewers | író (Alraune. Die Geschichte eines lebenden Wesens, regény 1911.) |
Falk Richárd | forgatókönyv |
Gál Gyula | Jack Brinken professzor |
Szöllősi Rózsi | Alraune |
Körmendy Kálmán | Frank Braun |
Malatinszky Böske | Alma Raune, az utca leánya |
Erdélyi Géza | Gontran Farkas |
Kardos Andor | Gontran Sebestyén, a jogtanácsos |
K. Kovács Andor | Petersen tanársegéd |
Árnyai Károly | Manesse ügyvéd |
Lux Margit | Elza |
Szlatényi Violetta | |
Törzs Jenő | |
Daniel Viktor | |
Szobierszki Boleszlav | |
amerikai táncospár |
Klein Sándor | producer |
Hunnia filmvállalat (Hungaria filmgyár) | gyártó cég |
Hunnia filmvállalat (Hungária filmgyár) | forgalmazó |
1918. december 10. (Mozgókép-Otthon) | sajtóbemutató |
1919. január 27. (Mozgókép-Otthon) | bemutató |
Öt felvonásos némafilm, eredeti hossza ismeretlen.
kópia | nem maradt fenn |
plakát | BTM Plakáttár, grafikus: Földes Imre - Sátori Lipót |
Frank Braun, a filozófus és életművész a történet hőse, aki párbajra hívja a természet erőit, s megpróbálja megeleveníteni az Alraune-legendát. Nagybátyja, Jack Brinken, a híres tudós professzor furcsa kísérletei segítik a megvalósításban. Mesterséges úton egy Alraune-t teremt, akinek Alma Raune, a termékeny és csapodár utcalány az anyja, Noerissen, az elvetemült, halálraítélt rablógyilkos az apja. Alraune tündöklő szépségű, de kegyetlen leánygyermek képében kel életre, és bekövetkezik minden, amiről a legenda mesél: nyomában ott jár a szerencsétlenség, kétségbeesés és a halál. Mindenki rút halált hal, aki csak a közelébe ér, kivéve teremtőjét Frank Braunt, akinek agyában megszületett teremtésének gondolata. A teremtőt és teremtményét ellenállhatatlan szerelem vonzza egymáshoz. Ez a szenvedély már Braunt is majdnem felemészti, s csak úgy tud megmenekülni a biztos pusztulástól, ha összezúzza a testet öltött sátáni gondolatot.
A Mozgókép-Otthon műsorfüzetében megjelent tartalmi ismertető:
„Jack Brinken, a híres professzor tudományos előadást tart a mesterséges úton előállított élőlényekről. Az előadás alatt Braun Franknak, a professzor unokaöcsének különös gondolata támad és az előadás végeztével elsiet Gontram Sebestyén jogtanácsoshoz, akitől elkéri a birtokában lévő Alraune gyökeret. Erről a gyökérről azt tartja a legenda, hogy akasztófa tövében terem, amikor az akasztott ember teste érintkezik a földdel. Akinek birtokába kerül egy ilyen Alraune-gyökér azt üldözi a szerencse, egy idő múlva a szerencse nyomába a boldogtalanság lép.
Braun Frank a neki ajándékozott Alraune-gyökérrel Jack Brinkenhez siet és arra ösztökéli a professzort, hogy próbálja ki legendát és teremtsen egy élő Alraunét. Az apa már meg is volna a haláraítélt rablógyilkos Noerissen személyében s most anyát keresnek az érdekes kísérlethez. Braun Frank bejárja az éjjeli lebujokat és hosszas keresés után megtalálja az anyát is: Alma Raunét az utca leányát, akit tizenötezer márkáért rávesznek arra, hogy alávesse magát a professzor kísérletének.
Múlnak a hetek, hónapok – és megszületik a kis Alraune. De a szerencsétlenség ott jár a nyomába: születése az anya életébe kerül és nemsokára meghal Petersen tanársegéd is. A professzorra viszont arany napok virradnak. Merész tőzsdei spekulációkba kezd és minden sikerül neki. Hallatlan vagyonra tesz szert. A kis Alraune különös lénye már gyermekkorában különböző vadságokban és kegyetlenségekben nyilvánul meg, úgy, hogy a professzor zárdába küldi, remélvén, hogy a szigorú nevelés megjavítja. Ám a zárdába, hol többek között a halálba küldte növendéktársát, Elzát – sem tartják sokáig és Alraune visszakerül a Brinken-kastélyba.
Mint felnőtt leány Alraune temperamentuma kegyetlenségekben találja az örömét. Összeveszíti a két legjobb barátot: Mohnen bárót és Geroldingen kapitányt. Az afférből párbaj lesz, melynek halottja: Geroldingen. Aztán sofőrjét mind gyorsabb és gyorsabb hajtásra unszolja. A bekövetkezett katasztrófa a sofőr halálát okozza. A kis tüdőbajos Farkast táncra nógatja, aztán hideg pezsgőt itat vele és kiviszi a fehér, havas éjszakába: egy új áldozat Alraune áldozati oltárán. Nem marad ki ebből a szomorú sorból Brinken professzor sem, aki elveszti egész vagyonát és az öngyilkossághoz menekül. Halála előtt azonban beírja az Alraune sorsát tartalmazó könyvbe: „Braun Frank, – te leszel az utánam következő sorstárs, te ki nekem Alraune születésére az ötletet adtad.”
Brinken halála után Braun Frankot – mint Alraune gyámját hazahívják hosszú utazásából. Braun Frank megrendülve olvassa Brinken utolsó sorait, de nem tud elmenni Alraune mellől, mert halálosan szereti. És Alraune is megszerette Braun Frankot. Víg mulatságban telnek napjaik. Egy vadászat alkalmával a lesben álló Braun Frankot Alraune golyója megsebesíti. Egész közel a szívéhez hatol a golyó, s csak Alraune odaadó ápolása menti meg az életnek. Braun Frank rémülten látja a sors útmutatását ebben is: menekülnie kell. Egy éjjel a cselédség különös látványra lesz figyelmes. Telihold van és Alraune öntudatlan állapotban a kastély meredek párkányán mászkál. Rohannak Braun Frankért, aki ellenállhatatlan erőtől hajtva rákiált a holdkórosra, ezzel felébreszti és Alraune a magasból lezuhan. Braun Frank megrendülve áll Alraune holttesténél: „Bocsáss meg nekem halott Alraune, hogy játszani mertem a természet hatalmával.” (1919. január 27.)
Színházi Élet, 1918/50.
„Hunnia filmgyár: Hans Heinz Ewers "Alraune" című nagyszerű és épp ezért betiltott regényének filmátdolgozását hozta. Egy regénynek drámai formára való átdolgozása azt jelenti, hogy a regény lényege és a jellemek törhetetlensége által előidézett ütközőpontok ereje mintegy nagyítón át érzékeltessék. Az „Alraune” filmátdolgozása (Falk Richárd munkája) eme követelménynek az ellentéte. Fritz Ödön rendezése a regény irodalmi értékeit teljesen megsemmisíti és a Hunnia című vállalat szűkkeblűsége azt a néhány értéket is agyonüti, amelyet a rendező elgondolása meg tudott volna teremteni. Megint a régi hiba: nagy akarás és kis tudás.
Ewers regénye szimbólum: ama pszichológiai és szexuális mozzanatoknak szimbóluma, amelyek az emberi öntudat küszöbe alatt hullámoznak, tudatossá majdnem sohse válnak, de életünk erős rugói. Ennek a filmen nyomát sem találjuk.
Szőllősi Rózsi nagy igyekezettel játszott, de nem „Alraune”. „Alraune”-t filiszteri szemmel nézni nem szabad. Gaál Gyula nagyszerű egyénisége egyes jeleneteknek, amerikai nívót ad. Körmendy a Frank Braun szerepének differenciált titokzatosságának labirintusában nem tudott eligazodni kellőképpen. Lux Margit kis szerepében jól hatott. A többi szereplőkről csak annyit érdemes feljegyezni, hogy minden nívót elrejtenek.
Egy varietében lejátszódó perverz táncjelenet kitűnő rendezése sejteti, hogy a rendező nívósabb munkára is képes volna, ha elég anyag állana rendelkezésére. Csoportos jelenetei jók. Felvételei tiszták.”
„Alraune — Egy különös lény története — A régi rendszer cenzúrája betiltotta tavaly Hans Heinz Ewers világhírű regényének az Alraune magyar forditását. Ez a tény azonban nem riasztotta vissza Klein Sándor Hunnia filmvállalatát, hogy a híres darabot filmre ne hozza. Falk Richard kitűnő szcenáriuma alapján Fritz Ödön, a Messter gyár volt rendezője filmesitette meg az Alraunet, amely a keddi, Mozgókép-Otthonbe!i bemutatóján igazán szenzációs feltűnést keltett elsősorban a darab különleges sujetje miatt, másodszor az amerikai stílű, nagyhatású, mondhatni remek jelenetei miatt, végül föltűnést keltettek páratlanul szép, tiszta fotográfiák. A főszereplők nagyszerűt produkáltak: Gáí Gyula, dr. Erdélyi Géza, Körmendy Kálmán a férfiak részéről minden dicséretet és elismerést kiérdemelnek. Alraune szerepét a bájos Szőllősi Rózsi játssza, akinek ez az első nagy filmszerepe, amelyet igazi érzéssel játszott végig. Egy új szereplő is tűnik föl: Malatinszky Böske Alma Raune szerepében; hévvel és temperamentummal játszotta az utca leányának nehéz szerepét. Külön ki kell emelni Lux Margit játékát, aki ezúttal is elárulta nagy tehetségét Az 5 felvonásos darab az újév elején jelenik meg, hogy filmen bemutassa egy csodálatos lény születését, furcsa életért és tragikus halálát...” (Színházi Élet, 1918/50)