Deésy Alfréd | rendező |
Louis Joseph Vance | író (regény: The Brass Bowl, 1907) |
Deésy Alfréd | forgatókönyvíró |
Hollay Kamilla | Sylvia, a szürkeruhás lány |
Lukács Pál | Maitland, a milliomos/ Anisly (a regényben Anisty), a betörő |
Kürthy József | detektív |
Vándory Gusztáv | |
Horváth Zoltán | |
Vendrey Ferenc |
Arany Ferenc | operatőr |
Englmayer Ede | díszlettervező |
Deésy Alfréd | producer |
Deésy Filmgyár | gyártó cég |
Egyetértés Filmvállalat R.T. | forgalmazó cég |
1921. január 5. (Renaissance) | szakmai bemutató |
1922. január 21. (Kamara) | budapesti bemutató |
4/1921, 1885 méter | cenzúrahatározat |
Némafilm, 35 mm-es, 5 felvonásos, hossza a 4/1921 számú O.M.B. határozat szerint: 1885 méter.
kópia | nem maradt fenn |
Bannerman ügyvéd figyelmezteti milliomos ügyfelét, Maitlandot, hogy vagyont érő családi ékszereit helyezze biztonságba, mert Anisly, az úri bandita el akarja rabolni azokat. Maitland még aznap elutazik a kastélyába, ahol az ékszereket tartja, hogy a bűntényt megakadályozza. Útközben megismerkedik egy rejtélyes szürkeruhás lánnyal, Sylviával, aki egyik adósának leánya, és vissza akarja szerezni Maitlandtól apja adóslevelét. A betörő és a milliomos csalódásig hasonlítanak egymásra, úgy, hogy Sylvia több ízben összecseréli őket. A lány követi Maitlandot, akiről azt hiszi, hogy Anisly, a betörő. Időközben megérkezik, és behatol a kastélyba az igazi betörő is, birokra kel Maitlanddal, és ez megkötözi őt. Sylvia azt hiszi, hogy a megkötözött ember a milliomos, és átadja neki a magához vett ékszereket. Anisly furfangosan kiszabadul, és elpárolog. Vad hajsza kezdődik, melynek folyamán előbb Hickey, a detektívfőnök tévedésből Maitlandot fogja el a betörő helyett, majd Maitland sikeresen kiszabadul, és végül elfogja, és leleplezi Ainslyt. A milliomos ügyvédje Bannermann is megtörik, és miután beismeri, hogy részes volt a bűntényben, s azokat nagyrészt ő igazgatta, a büntetés elől a halálban keres menedéket. S mikor végérvényesen legyőzik a bűnt, Maitland szemtől-szemben állhat a szürkeruhás lánnyal, aki felfedi előtte múltját. Maitland megértő szerelme megbocsát, a megbocsátás feledteti vele a lány kalandszerető életét, és a két fiatal boldog frigyre lép. (Forrás: Színházi Élet, 1922/4)
„(Hollay Kamillával) két új nagyszabású filmet mutatott be a minap a Renaissance mozgóban az Egyetértés részvénytársaság-filmvállalat A szürkeruhás hölgy és a Falusi kislány Pesten a filmek címei. Deésy Alfréd ritka rendezői qualitásai. Hollay Kamilla kiforrott, népszerű művészete támaszai elsősorban a filmek osztatlan sikerének. Arany Ferenc operatőr kitűnő munkát végzett. A két nagyszabású új magyar film legközelebb Pest elsőrendű mozijaiban kerül bemutatásra.” (Pesti Hírlap, 1921. január 11.)
„Érdekesebb és izgalmasabb témát filmre alig lehet találni, mint Vance hires regényét, a «Szürke ruhás hölgyet». Szerencsés kézzel nyúlt tehát Deésy Alfréd, a kiváló filmrendező Vance regényéhez. A «Szürke ruhás hölgy» című film valóban azzá lett, aminek készült: újszerű, minden jelenetében érdekfeszítő, cselekményében lüktető, technikai bravúrokkal és rendezésbeli ötletekkel teli mestermű. Deésy Alfréd rendezői talentuma ebben a darabban különösen csillog; még azok számára is meglepetés, akik az ő értékét már ismerik. A darab főszerepét Hollay Kamilla, a Deésy-filmek nagyszerű starja játssza, ezúttal is tökéleteset alkotva. A darab a sajtó-bemutatón, mely a Renaissance Szinházban volt, igen nagy sikert aratott. A címszereplő Hollayn kívül különösen tetszett a közönségnek Lukács Pál, ki kettős szerepében nyújtott elsőrangút és kisebb szerepeikben Kürthy József, Vendrey és Horváth.” (Színházi Élet, 1921/2)
„Hollay Kamilla ebben a szerepben legjobb alakításaira emlékeztet, partnere Lukács Pál, a férfias szépség, erő és nemeslelkűség szíveket rabló megtestesítője. Deésy Alfréd ismét brillírozott, a pleinairek buja szépsége gazdagon foglalja keretbe az üldözés és szerelem hevítő erejétől áthatott, kettős szálú izgalmas cselekményt.”(Színházi Élet, 1922/4)