Filmtechnikai specifikáció
Némafilm, 35 mm-es 4 felvonásos, hossza a 90/1920 számú O.M.B. határozat szerint: 1528 méter.
Fellelhetőség, források
Bibliográfia
- Mozgófénykép Híradó, 1918/31, 39, 1919/8, 10, 11
- Mozi-Világ, 1918/29
- Mozihét, 1918/38
- Színházi Élet, 1918/35, 1919/11, 1919/33-34
- Neue Kino-Rundschau Nr. 91. 92.
- Képes Mozivilág, 1919/3, 5
- Vörös Film, 1919/1
- Paimann’s Filmlisten, 1919/143
- Belügyi Közlöny, 1920. 1048. p.
- Nemeskürty István: A mozgóképtől a filmművészetig. Bp. 1961. 356. p.
- Ábel Péter: A magyar filmek törzslapjai (Kézirat, MNFA Könyvtára.)
- Gaál Éva: A magyar hivatásos filmrendezők portréja és tevékenysége (1900-1920). 1974. (Kézirat, MNFA Könyvtára.) 245. p.
Tartalom
Az elegáns Lebal Sundalnak, aki a gyönyörű Erauennel tölti idejét a játékasztal mellett, nincs szerencséje és mindent elveszít. Az első felindulásában meg akarja ölni magát, de végül jobb ötlete támad, és táviratilag bejelenti Harpag nagybátyjának érkezését Amerikába. Az "Europa" gőzös átviszi az óceánon. Itt Harpag arra akarja rávenni, hogy dolgozzon, de kevés sikerrel jár. Sundal megismerkedik Maud-dal, akinek a testvére Worth a gyémánt mezőkön munkásként dolgozik. Worth egy különösen nagy gyémántot talál a mosóüzemben, amelyet a szájában kicsempész. Éjjel egy lovat szerez és hazaviszi a követ, melyet az ingaóra ingájában rejt el. Sundal kileste ezt és amikor legközelebb meglátogatja Maudot, magához veszi a követ és a hiányzó súlyt egy tölténnyel helyettesíti az ingában. Titokban elmenekül a közeli nagyvárosba, ahol értékesíti a gyémántot. Egy operettdíva számára vásárolja meg egyik gazdag hódolója. Az operettdíva megismerkedik Sundallal, akivel hamarosan viszonya lesz. Worth hazatér és felfedezi a lopást. Maudtól megtudja, hogy csak Sundal lehetett a tolvaj. Szörnyű bosszúra készül. Elindul Sundal keresésére, eljut annak a szénkirálynak házába, aki a gyémántot a divának megvásárolta. Hamarosan megtalálja a követ és a tolvajt is. Erőszakos összecsapás majdnem Sundal életébe kerül. Végül sikerül elmenekülnie a gyémánttal, melyet az énekesnő megőrzésre adott át neki. Azonban menekülés közben a tengerbe esik és megfullad. (Neue Kino-Rundschau Nr. 92. 155-156 p.)
Vélemények
„Gombaszögi Frida a filmen
Az idei magyar filmszezonnak egyik legérdekesebb eseménye lesz a Gombaszögi filmek megjelenése. Egy új, de nagy ambícióval dolgozó filmvállalat hozza ki ezeket a képeket, amelyekről nemcsak a moziszakmában, hanem a nagyközönség körében is már igen sokat beszélnek. A Rex-filmgyárról van szó, amely az új szezonban négy hatalmas filmmel lép a nyilvánosság elé. A négy kép címe a következő: „Átok vára", „Sundal", „Pokoltűz" és „Átkozott sors." Az első kettő öt felvonásos és már teljesen elkészült, úgy hogy rövidesen be is mutatják. A másik kettő is nemsokára elkészül. Az „Átok vára" és a „Sundal" igen érdekes és végig lebilincselő témájúak, amelynek feldolgozása nagy művészi sikere a fiatal vállalatnak. Főleg a Sundal számíthat nagy sikerre, mert érdekfeszitő tartalmánál fogva különösen alkalmas volt a megfilmesítésre. A Sundal és az Átok vára főszerepét Gombaszögi Frida játssza, partnerei Gombaszögi Ella, Uray Tivadar, Ihász Aladár és mások. A darabot Hatvany Lili ötlete nyomán Fellner Pál írta a film számára. Ugyancsak Fellner írta a többi Rex filmek szövegeit is. Fellner Pál ez év elején az „Árnyék ember" című regénnyel tűnt fel, legutóbb pedig a Magyar Színház fogadta el egyik darabját. A Gombaszögi filmeket Lajthay Károly rendezte, akinek kitűnő és elsőrangú filmalkotásai már a tavalyi szezonban is feltűnést keltettek. Lajthay rutinos rendezésével is bebizonyította, hogy a magyar filmművészet nagy erőt nyert vele. A képek, fotóművészeti szempontból is elsőrangú alkotások, ragyogó és pazar kiállításuk pedig eseményszámba mennek.” (Színházi Élet, 1918/35)
„A FÉSZEK-MOZGÓ ÜNNEPÉLYES MEGNYITÁSA. Valósággal kis ünnepség számba ment e hét elején a József-körút 70. szám alatti Fészekmozgó megnyitó előadása. Zsúfolt nézőtér tapsolt minden előadáson a szenzációs Sundal című filmnek, amely egyébként egész héten táblás házakat vonzott a megnyitás óta. A megnyitás estéjét még emelte Sík Rezső előadott prológja s külön szenzációja volt a második előadásnak, hogy a főszereplő Gombaszögi is megjelent a nézőtéren. A kitűnő társadalmi darabot, mely Lajthay Károly művészi rendezését dicséri, állandóan lebilincselt figyelemmel kísérte végig a közönség." (Színházi Élet, 1919/33-34)