Deésy Alfréd | rendező |
Alfred Maria Willner | író (operett libretto, Éva, 1911.) |
Robert Bodanszky | író (operett libretto, Éva, 1911.) |
Falk Richárd | forgatókönyvíró |
Lehár Ferenc | zene (operett, Éva, 1911.) |
Hollay Kamilla | Éva |
Margittay Gyula | Larousse Pierre, gyári munkavezető |
Dán Norbert | Flauber Octáv márki, gyáros |
Szalkay Lajos | Prunelles hivatalnok |
B. Pásztor Béla | Dagobert Maxim gróf |
Madlák Irén | |
Tesséky László | |
Szőke Irén |
Bécsi József | operatőr |
Kovács Sándor | díszlettervező |
Sebestyén József | segédrendező |
Geiger Richárd | producer |
Star Filmgyár és Filmkereskedelmi Rt. | gyártó cég |
Star Filmgyár és Filmkereskedelmi Rt. | forgalmazó cég |
1919. szeptember 24. (Corso) | szakmai bemutató |
1919. október 6. (Corso, Royal-Apolló) | bemutató |
44/1920, – 16 éven felülieknek, 1077 m | cenzúrahatározat |
Tatatóváros, grófi kastély parkja
Némafilm, 35 mm-es, 4 felvonásos, hossza a 44/1920 O.M.B. határozat szerint 1077 méter.
kópia | nem maradt fenn |
A francia forradalom idején játszódik a történet. Az ifjú Oktáv márki bejárja óriási gyártelepét, s megpillantja egyik derék munkásának gyönyörű leányát, Évát, kinek szűzies szépsége lángra lobbantja könnyen hevülő fiatal szívét. Oktáv fényes estélyt rendez, melyre a lányt is meghívja. Éva leveti szerény öltözékét, pompás estélyi ruhában jelenik meg az ünnepségen, s az est körülrajongott bálkirálynője lesz. Apja és munkástársai berontanak a palotába, hogy a vélt csábítón bosszút álljanak. Oktáv, hogy mentse a helyzetét, bejelenti eljegyzését Évával. Később azonban hallani sem akar a házasságról, s a csalódott lány eldobni készül életét. Dagobert gróf azonban megakadályozza az öngyilkosságot és magával viszi a lányt. (Egyes források szerint: Évát régi rajongója, a gyár egyik szegény tisztviselője szökteti meg.) Oktáv megbánva tettét, a lány apjával a szökevények keresésére indul, s miután megtalálja őket, feleségül veszi Évát.
A Royal-Apollo műsorfüzetében megjelent tartalomismertetés: „Flaubert Oktáv, a párisi világfi, lakásán éppen orgiát rendez, amikor egy távirat Villiersbe szólítja, hogy átvegye nagybátyja gyárát, különben elveszti az örökséget. Kétségbeesve utazik el, mert a vidéki élet – úgy érzi – szomorú száműzetés lesz neki a ragyogó Páris után. A gyárban sablonos ünnepséggel fogadják, miközben fáradt, unott tekintete a munkásnők között Évára esik, aki azonnal lebilincseli. Mindent elkövet, hogy magához édesgesse. Éva ellentáll, de egy napon, amikor párisi vendégek érkeznek a kastélyba, ahol nagy dáridót csapnak, Éva nem tud aludni, a kastélyhoz lopódzik és az ajtónyiláson át bámulja a pezsgőzőket. Ebben a helyzetben éri Oktáv, beviszi a terembe és a mulatság központjává teszi. Hogy Larousse, akinek fogadott leánya Éva, útjában ne legyen sürgős megbízással Brüsszelbe akarja küldeni, de Larousse mégis megpillantja Évát a mulatozók között s amikor ezért Oktávot kérdőre vonja, ez kiutasítja. Larousse munkástársaival tér vissza, ostrom alá veszi a kastélyt. Oktáv látva a helyzet komolyságát, azzal a kijelentéssel veszi elejét a bajnak, hogy Éva a menyasszonya. Larousse és a munkások visszavonulnak. Oktáv a munkások távozása után bevallja Évának, hogy nem szándéka őt nőül venni. Éva erre elrohan, vissza Laroussehoz, aki kiutasítja házából. Éva a patak hídjához megy és már bele akarja magát vetni a vízbe, maikor Oktáv barátja Dagobert gróf, aki részt vett a kastélybeli orgián, arra halad autójával. Dagobert megvigasztalja Évát és rábeszéli, hogy menjen vele Párisba. Közben Larousse és Oktáv mindketten megbánják, amit Évával tettek és elhatározzák, hogy mindenáron megmentik. Utána utaznak Párisba, Éva eleinte tudni sem akar róluk, de azon az estélyen, amelyet Dagobert Éva elkápráztatására rendez és amelyre Oktáv is hivatalos, Oktáv visszahódítja Évát és elviszi magával haza Villiersbe, ahol a templomban, a munkások között kötik meg a házasságot.” (1919. október 6.)
„Az országos bemutató piece de resistenc-a Lehár-Bodánszky-féle világhírű Éva című operett volt, amelyből Falk Richárd sok leleménnyel szcenírozott egy 4 felvonásos hatalmas drámát. Deésy Alfréd ragyogtatta e nagyszabású filmalkotásban a maga erotikus erejű, markáns rendezői tehetségét. Lehár operettje hatalmas drámává, attraktív képek sorozatává szélesedett ki az ötletes rendező keze alatt. A darab valósággal nyilvánoság elé tárja a Star technikai teljesítőképességének, pazar áldozatkészségének minden eszközét. Csodálatos interieurök, káprázatos kiállítás nyűgözik le a tekintetet. E keretből emelkedik ki erőteljes drámai játékával és egyéniségének sajátos, egyszerű vonalú és mégis komplikáltan ható előadó stílusával Hollay Camilla. Sok sikere mellé talán a legnagyobbat sorakoztathatja az Éva érdekes karakterének megrajzolásával. Margittay intelligens művészete, Dán Norbert fiatalos szertelensége, B. Pásztor Béla külföldről is ismert játékmódja egytől egyig erősségei voltak a drámai hatásnak.” (Mozihét, 1919/14, szeptember 29.)
„… tárgya azonos a hasonló című operettével, és amelyet szintén a sokoldalú Falk Richárd dolgozott át filmre. Hollay Kamilla játssza a kettős címszerepet, akinél megfelelőbbet keresni sem kellett volna. Szépsége, kifinomult színjátszása, amely mentes minden mesterkéltségtől a graciőz magatartása biztosítja a fényes kiállítású film elmaradhatatlan sikerét. Margittay Gyula újabb sikerrel koronázta eddigi szerepeit és nemes, nyugodt játékával vitte a legtökéleteseb sikerre a darabot. Dán Norbert és Pásztor József fiatalos hévvel és könnyedséggel játszották meg szerepeiket. Deésy Alfréd, kitűnő rendező, újabb babérokkal gazdagította eddigi sikereit, amelyre méltán büszkék lehetünk.” (Színházi Élet, 1919/39-40.)”