Márkus László | rendező |
Ethel May Dell | író (regény: The Way of an Eagle 1911) |
Vajda László | forgatókönyvíró |
Márkus László | forgatókönyvíró |
Lenkeffy Ica | Edith Grandais |
Fenyő Emil | Joe Black |
Nagy Adorján | |
Eszterházy Ágnes | |
Abonyi Tivadar | |
Lázár Gida | Edith kisfia |
Csiszér Arthur |
Escher Károly | operatőr |
Roboz Aladár | producer |
Gelléri Miklós | producer |
Égőd Andor | producer |
Korona Filmkereskedelmi Rt. | gyártó cég |
Korona Filmkereskedelmi Rt. | forgalmazó cég |
1920. november 23. (Omnia) | szakmai bemutató |
1921. február 28. (Omnia, Tivoli), | bemutató |
198/1920, 2680 méter | cenzúrahatározat |
Némafilm, 35 mm-es, 6 felvonásos, hossza a 198/1920 dzámú O.M.B. határozat szerint 2680 méter.
kópia | nem maradt fenn |
Dél-Szudánban fellázadnak a bennszülöttek, s körülzárják az angolok határszéli erődjét. A végveszély pillanatában Grandais tábornok, a parancsnok Joe Black kapitányra bízza lányát, Edithet, hogy az erődből kimentse. Megígérteti a kapitánnyal, hogy agyonlövi lányát, ha az a bennszülöttek kezére kerülne. A férfi teljesíti megbízatását, sikeresen kiviszi a lányt az erődből, hol a biztos halál várna rájuk. A pusztaságban, a veszélytől megmenekülvén nem tud ellenállni a karjában eszméletlenül heverő gyönyörű Edith csábító látványának. Elragadja a szenvedély, és magáévá teszi a lányt. Bűnét megbánja, megkéri a kezét. A kétségbeesett lány hozzámegy, de az esküvő után eltaszítja magától a bűnös férfit. Joe visszatér az afrikai harcmezőkre, s a halált keresi. Megsebesül és fogságba esik, s hamarosan halálhírét hozzák Edith-nek. Az asszony a világtól elzárva bűnben fogant gyermeke nevelésének szenteli életét. Joe közben megszökik a fogságból, hosszú viszontagságok után hazatér, álöltözetben bujkál a háza körül, s mint őrangyal figyeli szerelme és kisfia sorsát. Edith-nek Cornet Richard udvarol. Mikor Joe megbizonyosodik arról, hogy az asszony is vonzódik a szép ifjúhoz, elhatározza, hogy félreáll. Ekkor azonban megtudja, hogy Richard méltatlan Edith szerelmére, mert szeretője van. Leveti inkognitóját, és megakadályozza a házasságot. Edith szívében ekkor felébred a szerelem sokat szenvedett, vezeklő férje iránt, aki ezerszer megbűnhődött vétkéért. Megbocsát neki, és Joe végre megölelheti gyermekét és gyermeke anyját.
„Abban a nemes versenyben, mely az utóbbi időben olyan lázasan folyik a magyar filmgyárak között, elsőrendűen veszi ki részét a Korona-filmgyár, amely a legszebb, legtalentumosabb és legkedveltebb magyar mozisztárok egyikével, LenkeffyIcával a főszerepben egy egész sorozat film elkészítését vette tervbe. Ennek a szériának legújabb darabját mutatta be a Koronakedden az Omniában. Előkelő meghívott szakközönség jött el az eseménynek ígérkező zártkörű előadásra, mely a fokozott kíváncsi érdeklődést teljes mértékben kielégítette. A lepergett film, A szerelem mindent legyőz (Amor omnia vincit) a fejlődése legszebb idejét élő hazai kinematografia igazi reprezentáns alkotása, amelynek főpróbabeli sikere leírhatatlan zajos volt. A tetszés legőszintébb jeleivel fogadta a megjelent publikum a kitűnő újdonságot. Minden izében tökéletes művészi munka ez a film. VajdaLászló, a darab szövegkönyv írója valóban remekelt ezúttal. Meséje a legérdekesebbek közül való, fordulatai és ötletei frissek, hatásosak. Nem bocsátkozunk e helyen a film cselekményének ismertetésébe. A mese annyira érdekfeszítő és frappáns, hogy azt filmen kell látni, aminthogy meg is fogja nézni ezt a filmet mindenki, aki rajongo híve a mozinak, specialiter a magyar filmnek. Márkus László rendezte a filmet. Az univerzális tehetségű művészember, a magyar film régi fejlesztője, ápolója, aki már több ízben demonstrálta nagyszerű képességeit, ez alkalommal olyat alkotott, amely a legjobb hazai filmrendezők sorába állítja őt. Megoldásai ötletei kifogyhatatlanok és teljesen újak, stílusossága, amely a film minden méteréből szembetűnően kiérezhető, mindenkit meglepett. Vérbeli művészember, a film alapos ismerője Márkus László, aki ezzel a filmjével maradandó emlékűt produkált. A szereplőkről szólva mindenekelőtt LenkeffyIcáról kell szólnunk. Az ő ragyogó szépsége, kiváló talentuma, hallatlan rutinja talán meg sohasem jutott annyira érvényre, mint ezen a legújabb filmjén, amelynek főszerepében a film ábrázolás iskolapéldáját mutatta be. A többi szereplők közül FenyőEmil nyújtott különösképpen bravúros alakítást. EszterházyAnikó és AbonyiTivadar kisebb szerepekben igen jók voltak. (Mozihét, 1920/48)
„A két tehetséges és agilis igazgató: Roboz Aladár és Égőd Andor vezetése alatt álló vállalat eddigi képeivel már nagy sikereket ért el és az a magas vonalú lendület, amellyel tovább halad, sejtetni engedi, hogy hamarosan a magyar filmipar egyik jelentős, vezető tényezője lesz. [...]A darab legnagyobb erőssége kétségtelenül a bájos és tehetséges R. Lenkeffy Ica, aki szerepeben ragyogó tehetségének egész gazdagságát érvényesíti; mellette a sikerben nagy érdeme van a kitűnő Fenyő Emilnek, a bájos Eszterházy Anikónak és a talentumos Abonyi Tivadarnak. A rendezes Márkus Lászloó mesteri munkája. Meg kell dicsérnünk még Escher Károly felvételeit."(Ország-Világ, 1920/45)
„«A szerelem, mindent legyőz» — a Korona legújabb filmdarabja, romantikus dráma, melyet Vajda László, annyi kitűnő szcenárium írója irt. Hőse a darabnak Joe Black kapitány, ki valahol a délszudáni harctéren csodálatos körülmények között beleszeret tábornokának leányába Edithbe. Rettenetes küzdelmeket kell vívnia a lányért de határtalan szerelmében eget-földet megmozgat, mindent kockára tesz, csak azért, hogy a lányt megnyerje, ami végre sikerül is: «a szerelem mindent legyőz». LenkeffyIca a főszerepben — nem adhatott mást, mint lényét: tüneményes szépségét és decens, nagyszerű játékát. Partnere FenyőEmil, és a többiek, NagyAdorján, a feltűnő szépségű és kitűnő Esterházy, Ágnes, AbonyiTivadar, B. LázárGida hálás feladathoz jutottak a darabban, melyet MárkusLászló nagy készséggel és művészi tökéllyel rendezett s melyet Escherpompásan fotografált. A darab sajtóbemutatóján rendkívüli sikert aratott.” (Színházi Élet, 1920/50)
„A szerelem mindent legyőz" már Berlinben is koloszális sikerrel járta meg az ottani mozipalotákat. A nagyszerű filmet a német fővárosban az Ufa szerezte meg előadásra, ami valóban nagy elismerés egy magyar film számára. A magyar filmművészet diadala, hogy magyar földön olyan milieut sikerült elővarázsolni, amely azt a látszatott kelti, mintha a fölvételeket valóban Dél-Afrikában vették volna föl. A film sujetje ugyanis a dél-afrikai hegyes-völgyes vidéken játszódik le, ahol a legérdekesebb és legváltozatosabb látvány tárul elénk. Hétfőtől kezdve az Omnia és a Tivoli egyszerre mutálják be a Korona-filmgyár legújabb magyar slágerét, „A szerelem mindent legyőz" című 5 felvonásos drámát Magkapó, sok helyütt izgalmas cselekmény köti le a nézőt, aki alig tud gyönyörködni a film szebbnél-szebb exotikus fölvételében. Fenyő Emil rokonszenves egyénisége — aki Lenkeffy partnere — méltó keretekben bontakozik ki a filmen. AbonyiTivadar és Eszterházy Ágnes értékes szerepükkel tűnnek ki. A szövegkönyv Vajda László kitűnő munkája, míg a kifogástalan rendezés Márkus László mesteri munkáját dicséri. A jól kikerült és tiszta fotográfiákét Escher Károly operatőr készítette.” (Színházi Élet, 1922/9)