Letzter József | rendező |
Pekár Gyula | író (elbeszélés) |
Kőrösy Henrik | forgatókönyvíró |
Vidor Marcel | prológ |
Schwerteschik Vértes Frigyes | Szabó Pista, a kis hős |
Pálffy György | Szabó Estván, a nagypapa |
Sziklay Kornélné Jolán | |
Barna Andor | |
Aich Margit | |
Szarvasi Soma | |
Tesséky László | öreg zsellér |
Pereszlay István | |
Ardó Margit | |
Ujházy Sándor | |
Schwerteschik Vértes Fedor | Petőfi |
Miskolci diákok és lakosok | a háborúba indulókat kísérő tömeg |
Szolgálaton kívüli katonatisztek | csatajelenetek harcosai |
Sorkatonák | csatajelenetek harcosai |
Bécsi József | operatőr |
Heltai Kornél | segédrendező |
Gergely József | maszkmester |
Stein Márton | producer |
Magyar-Holland Kulturgazdasági Rt. | gyártó cég |
Magyar-Holland Kulturgazdasági Rt. | forgalmazó cég |
1927. február 18. (Corvin) | díszbemutató |
1927. március 3. (Capitol, Forum, Omnia, Radius) |
bemutató |
77/1927, 2324 méter |
cenzúra |
134/1927, 1698 méter (rövidített változat: "Szabó Pista, a kis hős" címen) |
cenzúra |
Némafilm, 8 felvonásos, hossza a 77/1927 számú O.M.B. határozat szerint: 2324 méter. A rövidített változat, 6 felvonásos, hossza a 134/1927 számú O.M.B. határozat szerint 1698 méter.
kópia | nem maradt fenn |
1914-ben, Kárpátalján játszódik a történet. Szabó Pista Petőfi kötetet kap a Kósa bácsitól, a tanítójától jó tanulmányi eredménye jutalmául. A fiú képzeletvilágát megmozgatja a becses ajándék, s elhatározza, hogy Petőfihez hasonlóan az életét áldozza a hazáért. Játékkal indul a dolog, melynek során agyba-főbe püfölik egymást a Petőfi halálát eljátszó kiskamaszok. De hamarosan komolyra fordul a dolog, mivel kitör a háború és Szabóék három nemzedéke vonul be katonának: a legidősebb Szabó, aki 1866-ban Kőniggrätzben volt zászlótartó, a fia és titokban Pista gyerek. Pistát megpróbálják eltávolítani az orosz hadszíntérről, de ő hajthatatlan. S mikor elesik nagyapja és apja is, a helyükre áll. A kis hős megbosszulja övéi halálát, leszúrja az orosz tisztet, aki a két másik Szabót megölte. Pista szívébe végül orosz szurony fúródik, úgy hal meg mint példaképe. Kósa tanító mond beszédet a sírjánál, melynek hatására a diákok ismét naggyá növő Magyarországról álmodnak.
"Az amerikai filmek egész sora (Big Parade, Az ismeretten katona, What Price Glory, A fekete angyal) állított emléket a világháború hős katonáinak. Ezekhez a gyönyörű filmalkotásokhoz most egy magyar film is csatlakozik.
Egy magyar család háborús tragédiája a témája A kis hős (Beszélő sirok) cimü filmnek. Nagyapa, apa, fiu együtt indul a világháborúba és a kegyetlen sors mindhármukat elveszíti. Az öreg Szabó Estván, a délceg Szabó István és a fiatal Szabó Pista éle-tét sorra kioltják az orosz fegyverek.
A kis hőst két szóban jellemezhetjük: a közönség filmje. Ez a filmregény minden embert magával ragad, aki ott voll; a világ-háború harcaiban, vagy itt-hon reszketett hadban álló férjéért és gyermekéért. Mint magyar film figyelemreméltó alkotás A kis hős. Ilyen tömegjeleneteket még nem produkáltak nálunk: a hatalmas statisztéria hűen adja vissza a háború borzalmas forgatagát és minden izgalmát." (A magyar Big Parade. In: Színházi Élet, 1927/10.)
"Állami támogatással, amerikai témákkal próbálkoztak a magyar filmgyártást életrekelteni, ám a tegnap este bemutatott új magyar film megmutatta, hogy a magántőke is megtalálja számítását, ha a film — magyar! A kis hős minden jelenete könnyűszerrel nyerte meg a csatát, mert olyan szerencsés témát választott, amelynél könnyes szemmel gyönyörködik a néző. A nagyapa, apa és az unoka hősies küzdelmét tárja elénk a kerek szcenárium, olyan tömegjelenetekkel, amilyeneket eddig csak amerikai filmekben láthattunk." (A kis hős. In: Magyar Hírlap, 1927. március 4.)
"A világháború napjai már-már »legendás időkké válnak. Olyan téma ez, melyhez — fájdalmas voltánál fogva — nagyon kevesen mernek hozzányúlni, s a kik hozzányúlnak, kevesen érnek el sikert. E kevesek közé tartozik Pékár Gyula, akinek A kis hős cimü regényét ma mutatta be a Fórum-filmszínház. A darab főszereplője Szabó Pista, aki nagyapja és apja után 1914-ben a harctérre szökik s épp akkor ér a csatatérre, amikor a két idősebb Szabó Istvánt gyilkos golyó találja. A kis hős a kihullott zászlót felragadja és diadalra viszi. Petőfi Sándor szelleme lebeg lelkiszemei előtt s a hős atyák nyomdokán haladva, vitézi tetteivel csakhamar hiressé teszi nevét, úgy hogy az oroszok jutalomdijat tűznek ki fejére. Mikor sebesülése után az ellenség szülőföldjét veszélyezteti, egy felderítés közben elfogják, felismerik, s ha nem kiált, az életét mentheti meg. De megjelenik Petőfi szelleme, s az a szó, melyet vérrel irt bele a történelembe: „Hazám!" És Szabó Pista odakiáltja társainak az ellenséget jelző jelszót, felfedi az ellenség jelenlétét és meghal, mint egy igazi hős, aki vérét ontja a magyar hazáért és a magyar becsületért. — Külön ki kell emelnünk a darab rendezését, a prológust, a sikerült kísérőzenét, melyben ezúttal férfikar is szerepelt. A sok nemzetközi játék után végre egy hazafias szellemű és irányzatú darab, melyben a nagy idők elevenednek meg, hogy az utódokat eljövendő nagy tettekre serkentsék." (A kis hős. In: Magyarság, 1927. március 4.)
"A darab cselekménye nevetségesen együgyű és tragikusan rosszhiszemű. Mint ideált állit ja be a „kis hős"-t, az iskolapadokból kikerült gyermeket, aki nagyapja és apja után „lelkesedésből" beleveti magát a háborús halálba. Egy képzeletet nélkülöző, kopott klisék után dolgozó irnok válogatás nélkül összeeszkábált mindent, "hogy csak minél hangosakban és rikítóbban szolgáltasson reklámot a magyar nép és Magyarország pusztulásának. A republikánus Petőfi Sándort, a forradalmi Kossuth-nótát, a kaszárnyaélettől irtózó magyar katonák antimilitarista dalait mind-mind befogja, hogy staffázsul használja ahhoz a banális kép-hez, amely Habsburg Ferenc Józsefet ábrázolja, amint „mindent megfontoltam, mindent meggondoltam" frázisa háborús kiáltványát „sajátkezűen megirja". Csoda, hogy az aradi vár és a pesti Neugebäude vértanúit is be nem állitja a „felséges császárt és királyt" éljenzők közé. És ahogy a háború megindul, ahogy a katonák bevonulnak, ahogy viszik őket a harctérre és ahogy ott harcolnak, mindennek az ábrázolása amellett szól, hogy az iró meg a rendező nemcsak, hogy háborút nem láttak, hanem még azokat a moziképeket sem nézték meg, amelyek témája kapcsolatos a háborús eseményekkel.
A darab tendenciája az emberirtásnak az a perverz dicsőitése, amelyet ez a mozidarab véghezvisz, csak amellett szól, hogy Pékár Gyula ambiciója valóban nem ismer határt. Azt hiszi, hogy az a karrier, amelyhez a háború utáni fölfordulás juttatta, egy újabb ilyen szerencsétlenség után ujabb lendületet kap? Igen, ezen az ambíción kivül, ami a filmalap elnökét fűti, még csak bizonyos egészséges életösztön sem jellemzi ezt a filmmüvet. Pékár Gyula szimbolikus képet akar nyújtani „A kis hős" cimü mozidarabjában. Három generáció férfinépét irtja ki benne és érthető önzéssel csak az ökröket hagyja életben." (Pekár Gyula mozimerénylete. In. Népszava, 1927. március 5.)