A filmszakma kölcsönzői ágának érdekképviselete. 1912 február havában alakult meg. Addig a szakma egyetlen érdekképviselete a Magyar Kinematografusok Országos Szövetsége volt, amelyben együtt voltak a mozisok és a filmvállalkozók. Az alakuló közgyűlés az OMME első elnökévé Goldenweiser Ernőt, a Pathé Frères budapesti igazgatóját választotta meg, alelnökül pedig Hertzka Lothár dr-t. Az egyesület első titkára Roboz Imre, a Vigszínház későbbi igazgatója, akkoriban a Projectograph rt. főtisztviselője volt. Az egyesület 1913 decemberében tartotta második közgyűlését, amelyen az elnök Ungerleider Mór lett, alelnökök pedig Bolgár Samu és Oberländer Károly. Ez az elnökség vezette az egyesületet a Tanácsköztársaságig, amikor rövid időre az elnöki széket Bolgár Samu töltötte be, majd 1919 decemberben Kovács Emil lett az egyesület elnöke, a titkár pedig Horovitz Richárd. 1922 végén ismét új vezetőt kapott az egyesület Geiger Richárd kormányfőtanácsos, a Star filmgyár rt. vezérigazgatója személyében, aki mellett a társelnöki tisztet Kovács Emillel, az alelnöki tiszteket Karla Béla dr-ral és Bakó Imrével töltötték be, az egyesület titkára pedig Guttman Manó lett. Röviddel később megszervezték az ügyvezető alelnöki tisztséget és erre Horovitz Richárdot választották meg. 1928 májusában Geiger Richárd lemondott az elnökségről és ekkor Pogány Frigyes dr. ny. államtitkárt választották meg, aki a második világháború alatt is vezette az egyesületet. A társelnöki tisztségben Kovács Emilt 1931 novemberében Antal József, majd 1935 januárjában Horovitz Richárd, 1939 júniusában pedig Nagy Sándor dr. követte. Az ügyvezető alelnök 1933 szeptemberétől tragikus haláláig Libertiny Márton, 1936 novemberétől Palugyay Miklós volt, 1939 júniusától Siegler Frigyes, míg a titkári székben Guttmann Manót 1936-ban Franki Dezső dr., 1937 novemberében pedig Erdélyi István dr. követte.
Az OMME az évek során megteremtette a szakma jogi rendjét, felállította a Szakmaközi Döntőbíróságot, a tilalmi bizottságot, rendszeresítette a mozgóképek vizsgálatát és megteremtette a szállítási és bérleti feltételeket. A Színművészeti és Filmművészeti Kamara felállításától kezdve az OMME szűkebb körben ugyan, de a legteljesebb autonómiával képviselte a filmvállalkozók érdekeit úgy a hatóságoknál, mint a mozitulajdonosok érdekképviseleténél és működése továbbra is a filmvállalkozók szempontjainak a szakma életében való teljes érvényesítésére irányult, ami elsősorban dr. Pogány Frigyes érdeme.
Forrás: Filmlexikon (Castiglione-Székely)