Filmtechnikai specifikáció
Némafilm, eredeti hosszát nem ismerjük. 1927-ben a cenzúra határozat szerint 1250 méter volt.
Fellelhetőség, források
Kópiája nem maradt fenn, a filmre vonatkozó adatok a korabeli sajtóból származnak.
- Deésy Alfréd: A Fedák-film. In: Mozi-Világ, 1913/51, 58. p.
- Film Újság, 1913/18 (december14)
- Az Est, 1914. január 16.
- Pesti Napló, 1914. január 15
- Mozgófénykép Híradó, 1913/14, 21, 44, 48, 49, 50, 51, 1914/1, 2, 3
- Pesti Hírlap, 1914. január 15.
- Színházi Élet, 1913/42, 43, 44, 1916/17
- Nagyváradi Napló, 1914/17
- Tündér mozgó 1914. február 23-25 Korabeli ismertető. FSZEK kisnyomtatványtár
- Ellenzék (Kolozsvár), 1914/13, 23
- Mozi és Film, A mozi (Miskolc), 1921/1. január 1., 1927/41
- Belügyi Közlöny, 1927. 1124. p.
- Deésy Alfréd: Porondon, deszkán, mozivásznon. (Visszaemlékezések.) Bp. 1992. 116. p.
Bibliográfia
- Lajta Andor: A magyar film története II. (Kézirat, MNFA Könyvtára.) 60. p.
- Nemeskürty István: A mozgóképtől a filmművészetig. Bp. 1961. 45, 348. p.
- Vári Rezső: Emlékiratok a magyar filmről. Bp. é.n. (Kézirat. MNFA Könyvtára) 362. p.
- Nemeskürty István: A magyar film története (1912-1963). Bp. 1965. 34. p.
- Magyar Bálint: A magyar némafilm története 1896-1918. Bp. 1966. 261-263., 264. p.
- Ábel Péter: A magyar filmek törzslapjai (Kézirat, MNFA Könyvtára.)
- Gaál Éva: A magyar hivatásos filmrendezők portréja és tevékenysége (1900-1920). 1974. (Kézirat, MNFA Könyvtára.) 24, 26, 28, 41, 64, 197. p.
- Kőháti Zsolt: Tovamozduló ember tovamozduló világban. Bp. 1996. Magyar Filmintézet, 62, 83. p.
- Magyar Bálint: A magyar némafilm története. Bp. 2003. Palatinus. 105. p.
Tartalom
Kertay kovácsmester boldogan él feleségével, Ágnessel és két kislányával. Egy napon cirkusz veri fel sátrát a főtéren. Szenzációs attrakciója a világhírű hipnotizőr, John Bull száma, melyben élettelen bábként mozgatja táncosnőjét, Ritát. Gyerekek egész serege kíséri Johnt, aki Kertay kovácsmester kerítésére is ragaszt egy plakátot. Nagyon megtetszik neki a kovács szép felesége, szóba elegyedik vele, s meghívja a családot, hogy nézzék meg az előadás előkészületeit. Közben a cirkuszban lopás gyanújával letartóztatják Ritát, így már az első előadás veszélybe kerül, s ez nagyon nyugtalanítja Mihunkát, az igazgatót. Délután Kertayék elsétálnak a cirkuszhoz. A sátor körül kíváncsian nézelődő Ágnest megpillantva, Mihunkának ördögi ötlete támad, ráveszi John Bullt, hogy kerítse hatalmába a feltűnő szépségű fiatalasszonyt. John Bull odasiet Ágneshez, készségesen megmutat neki mindent, ami érdekes, többek között Rita otthagyott kosztümjeit, és kéri, hogy próbálja fel őket. Ágnesnek nagyon tetszenek a selymes, bársonyos holmik, s nem tud ellenállni a kísértésnek. Amikor előlép, még darabosan mozog a számára szokatlan öltözetben, lakkcipőben, de John Bull szúrós, átható tekintetének bűvöletében hirtelen megrezzen, a homlokához kap, s táncolni kezd, előbb tétován, majd egyre biztosabban jár egy furcsa táncot, az ott álló férje legnagyobb megdöbbenésére. Mikor a hipnózisnak és a táncnak vége, Mihunka arra kéri az asszonyt, hogy lépjen fel Rita helyett. Ágnes kimerülten áll, kétségbeesetten tiltakozik, s szédelegve tér haza. Este azonban mégis kérleli urát, hogy legalább az előadásra menjenek el, de a délutáni jelenettől sokkolt férfi hallani sem akar erről. Hamarosan kezdődik az előadás, és még mindig nincs táncosnő. A botránytól rettegő Mihunka ráparancsol John Bullra, hogy hipnózissal csábítsa el Ágnest az előadásra. Belopakodnak a kovács udvarára, John az ablakon át szuggerálja az asszonyt, hogy szökjön meg. A tervük sikerül, s mikor Kertay felébred, és észreveszi felesége eltűnését, már késő. Az akaratát vesztett asszony különös, álmatag, merev táncot jár a porondon. Kertay botrányt rendez, csendőrt hivat. Az általános zűrzavarban elszöktetik Ágnest, s meg sem állnak vele Londonig. Mihunka az Alhambra mulatóban lépteti fel John Bullt és új partnerét. John beleszeret az asszonyba, s már megszabadítaná a rabságból, de a brutális Mihunkán nem fog a hipnózis, így nem tudnak tőle szabadulni. Mihunka nem elégszik meg a sikerrel, az asszony szerelmére vágyik, de John megakadályozza a csábítást. Az asszony tudata rövid időre kitisztul, megszökik, és feljelenti elrablóit a londoni rendőrségen. John Bull Mihunka parancsára távolból hipnotizálja Ágnest, s a gyenge akaratú asszony a delejes erő hatására visszatér. A feljelentés miatt Mihunkának menekülnie kell. Mindhárman Budapestre utaznak. Az állomáson taxiba ülnek. A sofőr döbbenten mered rájuk. John jobban megnézi, s ráismer: Ágnes férje az, aki közben otthagyta faluját és régi mesterségét. Kertay boldogan közeledik rég nem látott feleségéhez, de John jelzésére megtorpan, s közömbös arccal viszi utasait a hotelhez, ahonnan később John segítségével megszökteti az asszonyt. John a Gellérthegyre csalja az asszony eltünése miatt őrjöngő Mihunkát, azzal az ürüggyel, hogy Ágnes ott van, s abban a reményben, hogy a fárasztó út csökkenti a marcona férfi erejét, minek következtében hipnotizálhatóvá válik. Mikor a csúcsra érnek John sikeresen szuggerálja Mihunkát, hogy vesse magát a mélybe. A hipnózissal öngyilkosságba hajszolt cirkuszigazgató zuhanás közben John Bullba kapaszkodik, és őt is magával rántja. Kertay visszaviszi asszonyát a régi otthonába két elhagyott gyermekéhez, s a kis fészekre új tavasz derül.
Jelenetek:
- A fészekben
- Komédiások jönnek
- Mi az a hipnózis
- Itt vannak a zsandárok
- Látogatás a cirkuszban
- Örökké Éva
- Félelmetes táncmester
- Mikor a köd szertefoszlik
- Munkaidő után
- Hogy segít magán Mihunka
- Földöntúli hatalom
- A fényes előadás
- Egy vallatás eredménye
- Riadalom a cirkuszban
- Rabszolgaság vagy börtön
- A szökés
- Az elárvult fészek
- A Londoni Alhambrában
- Vergődések
- A szerelem harcai
- A menekülés útjain
- Becsületes kezekben
- Borzasztó parancs
- Vissza-vissza
- Az Alhambra előadásán
- Kellemetlen találkozás
- Menekülés biztosabb talajra
- Budapesten
- A taxisofőr
- Aki a a sajátját lopja
- Többet ésszel, mint erővel
- A hipnózis mégis győz
- Együtt a halálba
- A kis fészekre új tavasz derül