Deésy Alfréd | rendező |
Ferenczi Zoltán | író (Petőfi életrajz) |
Voinovich Géza | író (Petőfi kiadás) |
Sas Ede | forgatókönyvíró |
Hevesi Sándor | forgatókönyvíró |
Fricsay Richárd | zene |
Hevesi Sándor |
művészeti vezető |
Uray Tivadar | Petőfi |
Bajor Gizi | Szendrey Júlia |
Vándory Gusztáv | Kossuth Lajos |
Ország Bertalan | Petrovich |
Kürthy József | Petrovich (Ország Bertalan megbetegedése után) |
Angyal Ilka | Petrovichné |
Ródossy Baba | Csapó Etel |
Gerőffy Böske | Térey Mari |
Bodnár Ferenc | Térey Gábor |
Gebhard Márta | Prielle Kornélia |
Margittay Gyula | Vörösmarty Mihály |
Krudy Ilona | Hungária géniusza |
Tomcsányi Elli | királykisasszony |
Szentiványi Kálmán | Bem apó |
Fehér Gyula | Szendrey Ignác |
Thury Elemér | Széchényi István gróf |
Rónai Géza | Arany János |
Krasznay Éva | Arany Jánosné |
ifj. Hatvani Károly | Jókai Mór |
Szőke Sándor | Vachot Sándor |
Hága Gréte | Vachot Sándorné |
Bartos Ernő | Uray Endre |
Pataki József | Kallós István |
Dózsa István | |
Szarvasi Soma |
Papp Gyula | operatőr |
Kéméndi Jenő | díszlettervező |
Szende Ferenc | producer |
Guttman Manó | producer |
Olympia Filmgyár Rt. | gyártó cég |
Petőfi-Filmvállalat | gyártó cég |
Petőfi-Filmvállalat | forgalmazó cég |
1922. december 19. (Corso, Kamara, Omnia, Royal-Apolló) | bemutató |
33/1923, 2692 méter | cenzúra |
Némafilm, egyes források szerint 7 más források szerint 4 felvonásos, hossza a 33/1923 számú O.M.B. határozat szerint 2692 méter.
kópia | nem maradt fenn |
plakát | MNFA szöveges 2 db. |
A Petőfi századik születésnapja alkalmából készült filmen a költő egész élete lepereg a néző előtt négy felvonásban, három asszonyhoz és a hazához fűződő érzelmei köré csoportosítva. Az első asszony az édesanya, akit Petőfi annyira imádott. Ebben a felvonásban a fiatal Petrovics van előttünk, aki selmeci és pápai diákoskodás után, mint vándorszínész rójja az országutakat, s az ármádia fehér uniformisában szenved. Megszabadulván a katonaságtól, még mindig sok nyomoruság vár rá, s csak a lelkében földerengő jóslat vígasztalja: „Dicső neve költőfiadnak Anyám soká, örökkön él!” Petőfi átadja költeményeit Vörösmartynak, akinek indítványára a Nemzeti Kör kinyomtatja a verseket, megnyitva ezzel az ifjú tehetség előtt a dicsőség útját. A második rész a költő első, Csapó Etelka iránt érzett szerelméről szól, akinek váratlan és tragikus halála mélyen megrendítette az ifjú költőt. A harmadik rész a feleségéhez, Szendrey Júliához fűződő nagy szerelmének története. A nagykárolyi megyebál, harc az öreg Szendreyvel, végül a boldog esküvő, aztán Koltó, a pompás Teleki-kastély, amelyben megszületik a „Szeptember végén…” A negyedik rész a nemzet öntudatra ébredését és a szabadságharcot tömöríti, s ennek a kornak néhány érdekes mozzanata vonul fel a segesvári ütközetig, melyben életét áldozta a hazáért. Az orosz hadsereg leveri Bem apó maroknyi seregét, a költőt vad kozákcsapat veszi üldözőbe s ott vész a mocsárban… De a szörnyű halál után jő a feltámadás. Szobránál száz esztendő múlva is az ünnepelők ezrei állnak, s hódolnak a költő előtt, aki „soká, örökkön él”.
„Péntektől kezdve Budapest öt nagy mozgószínháza mutatja be a Petőfi életéről és haláláról szóló filmet, amelynek délelőtti bemutatójáról már beszámoltunk. Sas Ede, az ismert iró és Hevesi Sándor, a Nemzeti Színház igazgatója írták e film szcenáriumát, a Petőfi-Társaság megbízásából és valóban mesteri munkát végeztek, amikor összesűrítették filmre a nagy költő életének minden fontos eseményét a belekapcsolódó nagyszerű 48-as idők lelkesítő mozgalmait. A vásznon feltámadnak és megjelennek előttünk Kossuth, Arany, Vörösmarty, Jókai, Széchényi, Bem apó, Vachot Sándor, mindazok, akik a halhatatlan költő kortársai voltak. Petőfi Sándort Uray Tivadar játssza nagy művészettel és megdöbbentő
hasonlatossággal. Szendrei Júliát, Petőfi sokszor megénekelt hitvesét, Bajor Gizi alakítja utolérhetetlen bájjal és finoman." (Pesti Hírlap, 1922. december 21.)
„A grandiózus film szemléltetően örökíti meg a halhatatlan költő életét, amely tele van romantikával, változatossággal és mozgalmassággal. Petőfi életének megfilmesítése egybeesik a magyar filmgyártás újjáéledésével és általában azzal a, törekvéssel, amely világszerte megnyilatkozik, hogy a film nemesebb irodalmi témák felé forduljon. A Petőfi-film első nagyszerű teljesülése ennek a szép törekvésnek." (Népszava, 1922. december 23.)
„Másról se beszél az utóbbi napokban a mozilátogató közönség, mint a legújabb magyar fllmremekműről, mely a Petőfi centennárium alkalmából készült és a regényes életű nagy magyar poéta alakját örökíti meg filmen. Petőfi életének filmrevitele a legteljesebb mértékben sikerült és el lehet mondani, hogy úgy irodalmi, mint művészeti és technikai szempontból páratlan megnyilatkozása a magyar filmgyártásnak. Amellett, hogy tökéletesen élethű milliőrajzában az egész film, minthogy a rendező Petőfi vándorlásának, életének valóságos környezetét örökítette meg a halhatatlanság számára, még egyes közismert régi képeket, rajzokat, metszeteket is felhasznált a rendezőség, melyek megkapó látomásként jelennek meg a filmen, hogy azután megmozduljanak és életté realizálódjanak. (Magyarság, 1922. december 23.)