Korda Sándor | rendező (egyes források szerint) |
Szerémy Zoltán | rendező (más források szerint) |
Körmendy Sári | Elli |
Kertész Dezső | Dr. Gré |
Békeffy László | Bresson, az elegáns gazember |
Fehér Gyula |
Zsitkovszky Béla | operatőr |
Tábor János | díszlet |
Unio | gyártó cég |
1916. szeptember 22. | sajtóbemutató |
Némafilm (35 mm), eredeti hossza | 1400 méter |
A film kópiája nem maradt fenn, az adatok az alábbi forrásokból származnak:
A film tartalomleírása nem maradt fenn. A korabeli újságokban megjelent fotó-aláírásokból és cikkekből csak annyit lehet rekonstruálni, hogy a film hőse, Dr. Gré, az Arsène Lupinhez hasonló gentleman betörő, megpróbálja leleplezni ellenfele, a szintén elegáns gazember, Bresson gaztetteit, ami sikerül is neki, de szerelme Elli a gazember áldozata lesz.
A film forgatásáról werkfotók is megjelentek a korabeli filmes szaksajtóban (Mozgófénykép Híradó, 1916/24, Mozihét, 1916/24). A Mozihét cikkében, mely június 11-én jelent meg arról számolnak be, hogy Unio filmkölcsönző vállalat filmgyártó tevékenységbe kezdett, s a jövő szezonban egy filmsorozat elkészítését tervezi, melynek első darabja, A nevető Szaszkia már el is készült. A cikk a rendező nevét nem említi, s a fennmaradt fotón nem lehet Korda Sándort felfedezni, bár lehet, hogy csak a kép rossz minősége miatt. Mindenesetre, ha a rendező Korda Sándor lett volna, akkor az általa szerkesztett lapban ez valamilyen formában bizonyára megjelent volna. De ehelyett a Mozihét későbbi híradásai Szerémy Zoltánt, a Vígszínház kiváló színészét nevezik meg rendezőnek:
"A nevető Szaszkia bemutatóját nagy érdeklődés előzi meg. A fiatalabb színészgeneráció néhány tehetséges és nagy reményekre jogosító tagja Szerémy mester vezetése mellett A nevető Szaszkia gyors egymásutánban pergő jelenetében ugyancsak kitettek magukért, hogy ez a magyar film minden tekintetben sikerüljön. A közönség rokonszenvező elismeréssel lesz irántuk. " (Mozihét, 1916/33)
"Kertész Dezső, Békeffy László és Körmendy Sári neveit kell megjegyeznünk a szinlapról s a rendező Szerémy Zoltánét, akik mindanyian elismerésre méltó munkát végeztek." (Mozihét, 1916/39)
„Az első Unio-film
Már volt alkalmunk több ízben megemlékezni arról a szakma fejlődésére nézve örvendetes tényről, hogy az Unio-filmkölcsönző vállalat a jövő szezonban egy sorozat magyar filmet fog forgalomba hozni. Ezzel a filmgyárak száma Magyarországon ismét szaporodott és az előjelek szerint ismét elsőrangú magyar filmsorozatokkal gazdagodik a jövő évi magyar filmtermelés. Mint most értesülünk, a filmsorozat első filmje A nevető Szaszkia című kalandordráma már teljesen elkészült és a cég legközelebb be is mutatja a szakköröknek. Időszerűnek tartjuk, hogy az első film elkészülése alkalmából néhány szót mondjunk azokról az eredeti és érdekes elvekről, amelyek a céget e filmsorozat elkészítésénél vezették. Mindenekelőtt az volt a sorozat alapelve, hogy a közönségnek valóban olyan filmeket kell bemutatni, amelyek tényleg filmeknek készültek. Nem az volt a vezető szempont a filmsujet kiválasztásánál, hogy nagy, irodalmi nevekhez fűződő és elismert irodalmi remekműveket keressenek, hanem olyan sujeteket íratott a vállalat a sorozat számára, amelyek talán, mint irodalmi alkotások, nem tartoznak a remekművek közé, ám szem előtt tartották mindazokat a kívánságokat, amelyeket a közönség egy filmmel szemben felállít. Az első film hőse egy gentleman-betörő. Ez a gentleman-betörő azonban erősen különbözik a megszokott típustól, amelynek gentleman volta abban nyilvánul, hogy lakkcipőkben és fehér frakkingben dolgozik; ennek minden tette valóban emberi és nem merül ki egész lénye abban, hogy betörő. A film főhőse, amikor arra kerül a sor, valóban úriember, előkelő, elragadó, gyengéd, lovagias, szimpatikus, egyszóval körülbelül az a típus, amelynek legjobb megszemélyesítője eddig Arsén Lupin volt. A főhőst, aki ilyenformán maga is igen érdekes személyiség, a film egy rendkívül izgalmas és fordulatos cselekmény közepébe állítja be. Annyi ötlet, annyi fordulat, drámai helyzet van ebben a filmben, hogy a legutóbbi évek bármely detektivdrámájával felveszi a versenyt leleményesség és érdekesség dolgában. Van ezenkívül a filmnek még egy rendkívüli előnye. A film rendezésénél szem előtt tartották, hogy mindennek, ami filmre kerül, filmszerűnek, képszerűnek kell lennie és ezért Tábor Jánossal, a kiváló rajzolóval készíttették el a terveket az interiőrökhöz és ugyancsak az ő művészi tanácsai alapján keresték ki a plein-air-felvételek helyeit. Az első film tehát, amelyben Körmendy Sári és Kertész Dezső, a Vígszínház tagjai, Fehér Gyula, a Nemzeti Színház tagja és Békeffy László játsszák a főszerepeket és amelynek felvételeit Zitkovszky Béla, a kiváló felvevő-operatőr készítette, minden bizonnyal nagy attrakciója lesz a jövő szezonnak.” (Mozihét, 1916/24)
"Magyar film A nevető Szaszkia, de internacionális viszonylatban is bármikor megállja a helyét. Az Unió derekas munkát végzett ezzel a filmmel, amelynek izgató érdekességü, lebilincselő erejű jelenetekben gazdag meséje az Unió szellemes reklámjai révén ismert is már a szakközönség előtt. Modern történet ez, amelyben a bűn, a frakkba és lakkba öltözött bűn vivja harcát az egész világ ellen. S a harcok közé keveredik egy asszonyi teremtés is, egy harmatos, finom virágszál — aki áldozata lesz a férfiak, a bűn és a törvény kegyetlen harcában." (Mozihét, 1916/39)