Deésy Alfréd | rendező |
Falk Richárd | forgatókönyvíró |
Horváth Zoltán | Lucas Talbot |
Hollay Kamilla | Gilbert, Talbot leánya |
Bérczy Ernő | Edgár Warker |
Margittay Gyula | Guyard |
Erdődy Elemér | |
Dezseffy Flóri | |
Freund Marcell | operatőr |
Star Filmgyár és Filmkereskedelmi Rt. | gyártó cég |
Star Filmgyár és Filmkereskedelmi Rt. | forgalmazási cég |
1920. január 14. (Royal-Apolló) | szakmai bemutató |
1920. január 19. (Corso) | bemutató |
73/1920, 1713 méter | cenzúrahatározat |
Némafilm, 35 mm-es, 4 felvonásos, hossza a 73/1920 számú OMB határozat szerint: 1713 méter, az osztrák forgalmi kópia hossza: 1540 méter.
kópia | nem maradt fenn |
Edgár Warker hazatér külföldi tanulmányútjáról. Útközben első pillantásra beleszeret egy ismeretlen lányba. Megérkezésekor sógora és sógornője a szakállas komoly emberben alig ismernek rá az egykor simára borotvált, elegáns, és örökké vidám Edgárra. A fiatalember azonban csak külsőleg változott meg, kedélyessége a régi, s már az első napon vidám tréfát ötöl ki. Megborotválkozik, majd átveszi a fiákert a kocsistól, és amikor az estélyről az utasát elszállítja, előre mulat azon, hogy mit fog szólni a sógornő az előkelő kocsishoz. Ekkor Edgár legnagyobb meglepetésére, egy hölgy ugrik ki a kocsiból, aki nem a sógornője. A hölgy segítségért kiált, s az odasiető rendőrnek sírva panaszolja be a kocsist, akit csábítónak vél, mivel ismeretlen helyre hozta. Edgár utasában boldogan ismeri fel a lányt, akibe beleszeretett. A rendőrségen kiderül, mindössze arról van szó, hogy a 44-es és a 47-es számú fiákert véletlenül összecserélték. A hölgy megnyugszik, s mivel éppen lovászra van szüksége, alkalmazza az identitását még mindig titokban tartó Edgárt. Ezen a módon a fiatalember imádottja, Gilbert Talbot közelébe jut. A lányt apja, Lucas Talbot gyárigazgató a gazdag Guyardnak szánja, de Gilbert nem szereti udvarlóját, s visszautasítja házassági ajánlatát. Az elutasított kérő, bosszúból felvásárolja az apa váltóit, hogy a lányt apja anyagi tönkretétele által kényszerítse az előnyös házasságra. Mikor a könnyelmű Talbot már egészen a tönk szélére kerül, Guyard rábeszéli, hogy lopja el a gyár egy híres termékének gyártási leírását, melyért ő kész kifizetni adósságait. Időközben Edgar buzgón gyakorolja új hivatását, és úrnőjét egy alkalommal saját sógornőjéhez szállítja. Ahol Gilbert megpillantva Edgár fényképeit, megtudja, hogy ki is valójában a kocsisa. Ettől a pillanattól kezdve a legabszurdabb módon kínozza a fiatalembert szeszélyeivel. Edgár egy idő után már nem képes elviselni a sok megaláztatást, és felmond. Közben Guyard fenyegetésekkel próbálja rávenni Gilbertet, hogy a felesége legyen. Ámde a lány még akkor is ellenáll, amikor Guyard azzal zsarolja, hogy feljelenti apját a tervek ellopása miatt. Edgár, a kínos jelenet tanúja, titokban elrendezi Talbot tartozásait. Gilbert megsejti, hogy csak Edgár hozhatta érte ezt a nagylelkű áldozatot, és bevallja neki, hogy már régóta rájött kilétére, és viszonozza szerelmét, amelynek olyan kemény próbákat kellett kiállnia.
„Az idegeket megfeszitő dráma után kellemes változatossággal hatott a másik bemutatott darab, a 44 vagy 47 vidámsága. Deésy Alfred mint rendező itt egész találékonyságát latba vetette, hogy az amerikaisan szinte túlötletes mindenfele trükkökkel bővelkedő darabot meg tarkábbá es kacagtatóbbá tegye. Ez a hatása meg is volt a darabnak teljes mértékben. A főszerepet Hollay Kamilla játssza, tanúságot teve arról, hogy kiforrott művészi egyénisége a már majdnem bohózatszerűen mulatságos és sokszor szinte groteszk helyzetekben is feltalálja magát. A Star műterme a költségekkel egyáltalán nem törődve gondoskodott arról, hogy a darab hatását remek felvételekkel gyarapítsa.” (Mozihét, 1920/3)
„(Két új Star film.) A Royal-Apollóban tegnap mutatták be az illetékes szakköröknek a Star Filmgyár két újdonságát, a Nantas című drámát és a 44 vagy 47 című romantikus szerelmi játékot. Az őszinte siker, amelyet a két Star-darab már a bemutatón elért, igazolta anagy várakozást. A Nantas című négyfelvonásos filmdráma, mely Zola hasonló című regényéből készült, már cselekményénél fogva is a legérdekesebbek közé tartozik. Megkap, mindvégig fogva tart nagy koncepciójával ez az izgalma dráma, amelyben a főszerepeket Németh Juliska és Fenyő Emil művészettel játsszák. A darabot Balogh Béla írta át filmre és rendezte és a Star filmgyár szolgáltatta hozzá a legjobbat, amit csak egy a kor színvonalán álló atelier produkálni képes. A Star technikai fejlettségéről tanúskodik a másik bemutatott darab, a 44 vagy 47 is, amelyet Deésy Alfréd rendezett amerikai ötletességgel. A főszerep Hollay Kamillának jutott, aki talentumát a mindvégig kacagtató, sokszor groteszk jelenetekben új oldalról mutatja be.” (Pesti Hírlap, 1920. január 15.)
„Mulatságos, kacagtató helyzetekben gazdag a 44 vagy 47 című romantikus szerelmi játék, amelyet Deésy Alfréd szakavatott rendezésében mutat be hétfőtől kezdve a Corso. A darab sikere, miután a Star műterméből került ki. remek képsorozatával akkor is biztosítva volna, ha nem Hollay Kamilla játszaná a főszerepet, akinek megjelenése a képen, temperamentumának egyéni vonásaival ezúttal is bódító." (Pesti Hírlap, 1920. január 18. vasárnap)